3.2.5.19
Návrh novely o regulačním výkaznictví
Ing. Rostislav Krejcar, Ph.D.
Energetický regulační úřad vydal v roce 2015 vyhlášku o regulačním výkaznictví, která stanovuje, jaká data musí energetické firmy pravidelně poskytovat. Tato vyhláška byla několikrát novelizována (v letech 2017, 2020 a 2021) a slouží k tomu, aby úřad měl potřebné podklady pro regulaci cen v elektroenergetice, plynárenství a teplárenství. Z těchto údajů vychází například při stanovování cen za distribuci elektřiny a plynu, při určení cen povinně vykupujícího, při regulaci cen tepla nebo při zveřejňování přehledů o cenách.
Od roku 2026 začne platit nová Metodika cenové regulace, která zavádí změny v tom, jak se budou regulovat ceny elektřiny, plynu i tepla. Metodika například přináší nové motivační programy pro držitele licencí, mění způsob sledování nákladů, přístup k dotacím nebo sledování činnosti provozovatelů menších distribučních soustav. Aby měl úřad k dispozici všechna potřebná data, je nutné pravidla pro vykazování údajů zaktualizovat.
Proto bude vydána nová vyhláška o regulačním výkaznictví. Jejím cílem je:
-
zajistit aktuální data potřebná pro cenovou regulaci elektřiny, plynu a tepla,
-
umožnit kontrolu toho, zda dodavatelé tepla dodržují principy věcného usměrnění cen,
-
zohlednit nové postupy podle Metodiky cenové regulace,
-
zjednodušit vykazování – výkazy budou mít přehlednější strukturu a budou se snadněji vyplňovat.
Díky nové vyhlášce bude mít Energetický regulační úřad k dispozici přesnější a srozumitelnější podklady pro regulaci cen a zároveň se zjednoduší povinnosti firem při předávání dat.
Návrh vyhlášky ke stažení zde.
NahoruKomentář k jednotlivým ustanovením
K § 1
Vzhledem k tomu, že název navrhované vyhlášky nezahrnuje úplné znění zmocnění, je zařazen předmět úpravy.
K § 2
V ustanovení je vymezen pojem provozních aktiv, který má význam pro účely navrhované vyhlášky v oblasti regulace energetiky.
K § 3
Ustanovení obsahuje členění regulačních výkazů a seznam licencovaných činností, na které se vztahuje regulační vyhláška, včetně jejich číselného označení.
K § 4
Ustanovení obsahuje základní pravidla vykazování, tj. kdo výkazy sestavuje, za jaké období se výkazy sestavují (zpravidla se výkazy sestavují za uplynulý kalendářní rok – rok "i-2" , v některých případech i za rok "i-3", dále se výkazy sestavují jako plány na rok "i", případně i jiná období definovaná vzory výkazů). Uvádí se úplné, správné a pravdivé informace v souladu s Českými účetními standardy podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů a vyplňují se za každou licencovanou činnost zvlášť, s výjimkou činností výroba a rozvod tepelné energie, které se vykazují společně.
K § 5
Vzhledem k charakteru regulace cen v elektroenergetice a plynárenství, kde dva ze základních vstupních parametrů povolených výnosů využívaných dále ke stanovení cen vychází z hodnot aktiv a odpisů společnosti, je nutné mít o majetku regulovaných subjektů přehled, a to z jiného a podrobnějšího pohledu než postihne oficiální účetní výkaz (rozvaha). Pro stanovení regulovaných cen v plynárenství je nutné mít informace o provozovaném účetně plně odepsaném majetku, které budou předkládány ve výkazech odepsaného majetku.
Odst. 2 umožňuje vykazování majetku v historii pořizovaného formou finančního leasingu do provozních aktiv. Již novela vyhlášky o regulačním výkaznictví č. 554/2020 Sb. upravila způsob vykazování takto pořizovaného majetku s ohledem na změnu účetního standardu IFRS 16 (nařízení Komise (EU) 2017/1986 ze dne 31. října 2017, kterým se mění nařízení (ES) č. 1126/2008, kterým se přijímají některé mezinárodní účetní standardy v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002, pokud jde o mezinárodní standard účetního výkaznictví 16), který na straně nájemce ruší dělení leasingu na finanční a operativní. Vzhledem k tomu, že držitelé licencí pořizují majetek způsobem uvedeným v § 5 odst. 2 větě první již velice zřídka, bylo již vyhláškou č. 554/2020 Sb. stanoveno, že smlouvy uzavřené po 1. lednu 2021 jsou v souladu s Českými účetními standardy (§ 4 odst. 5) vykazovány v nákladových položkách a nikoliv v majetku držitelů licencí.
K § 6
Výkazy investičních výdajů poskytují Energetickému regulačnímu úřadu nezbytné informace o investicích jednotlivých regulovaných subjektů. Ve srovnání s minulostí dochází ke zvýšení vykazovací povinnosti jednak z důvodu vyšší informovanosti Energetického regulačního úřadu o provedených a plánovaných investicích do energetických soustav a také z důvodu implementace certifikovaných metodik hodnocení efektivity investic, které byly v minulosti zpracované pod záštitou Technologické agentury České republiky.
K § 7
Výkazy hospodářského výsledku jsou pro účely vyhlášky navrženy v částečně odlišné podobě než je oficiální účetní výkaz zisku a ztrát, a to zejména proto, že zachycuje výnosy a náklady držitele licence odděleně za jednotlivé vykonávané činnosti.
K § 8
Vykazované náklady ve výkazu nákladů jsou nadefinovány z pohledu procesního členění činností regulovaných subjektů. Z daného výkazu se vychází při stanovování jednoho ze základních vstupních parametrů povolených výnosů využívaných dále ke stanovení cen. Náklady ve výkazu hospodářského výsledku mají odlišnou strukturu a v souvislosti s náklady procesními jsou využívány ke kontrole na oficiální účetní výkazy daného subjektu. Výkazy nákladů také slouží k vykázání nákladů servisních organizací, které jsou s regulovaným subjektem v podnikatelském seskupení.
K § 9
Národní regulační orgány mají podle čl. 19 odst. 5 nařízení Evropského parlamentu a rady (EU) 2019/943 ze dne 5. června 2019 o vnitřním trhu s elektřinou povinnost do 1. března každého roku informovat Agenturu Evropské unie pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) o částkách a využití příjmu z přetížení. Údaje předkládané ve výkazu výnosů odpovídají minimálnímu rozsahu informace předkládané ACER. Termíny předložení výkazu jsou v souladu s procedurálními kroky stanovenými na základě Doporučení ACER č. 1/2022.
K § 10
Regulované ceny za činnost povinně vykupujícího pokrývají i finanční náklady těchto subjektů. Z důvodů stanovení těchto nákladů sestavují povinně vykupující obchodníci výkazy finančních toků, které upravuje toto ustanovení.
K § 11
Metodika cenové regulace pro určité držitele licence v energetice od roku 2026 nově zavádí tzv. motivační programy, přičemž splnění cílů stanovených v těchto programech je spojeno s dodatečným výnosem jednotlivých držitelů licencí. Pro korektní vyhodnocení splnění definovaných cílů v Metodice cenové regulace je nezbytné rozšířit okruh vykazovaných dat jednotlivými držiteli licence. Podstatnou část dat budou držitelé licencí vykazovat prostřednictvím nově zaváděných regulačních výkazů motivačních programů.
K § 12
Energetickým zákonem (§ 9 odst. 1) je uložena držiteli licence na distribuci elektřiny, distribuci plynu, přenos elektřiny, přepravu plynu nebo rozvod tepelné energie povinnost oznámit v rámci regulačních výkazů souhrnné změny jím provozovaných energetických zařízení za uplynulý kalendářní rok. Na základě těchto údajů zahájí Energetický regulační úřad v souladu s energetickým zákonem řízení o změně licence z moci úřední. Energetický regulační úřad ve výkazech změn energetických zařízení definuje podrobnost požadovaných informací.
K § 13
Ustanovení upravuje kategorii bilančních výkazů pro odvětví elektroenergetiky a plynárenství, které jsou základním podkladem pro sledování toků energie využívaným ke stanovení regulovaných cen, především v oblasti stanovení nákladů na ztráty elektřiny a plynu v soustavách. Dále toto ustanovení upravuje kategorii bilančních výkazů pro držitele licence na činnost operátora trhu pro vykázání ztrát vstupujících do vyhodnocení odchylek. Aktualizace obsahuje i zohlednění nové licence provozovatele zařízení pro ukládání elektřiny.
K § 14
Ustanovením je definována kategorie výkazů s technickými údaji pro držitele licencí na činnost číslo 13, 14, 15, 22, 23 nebo 25 nezbytnými pro stanovení cen za systémové služby, pro určení výše složky ceny na podporu elektřiny, údaje pro vyhodnocení nastavení cen krátkodobějších kapacitních produktů za přepravu plynu nebo údaje pro vykázání ztrát a vlastní technologické spotřeby v plynárenství.
K § 15
Ustanovení vymezuje kategorii výkazů tarifních statistik a souvisejících údajů, které jsou základním podkladem pro stanovení ceny za související službu v elektroenergetice pro zákazníky na jednotlivých napěťových úrovních a ceny za související služby v plynárenství pro zákazníky dle dané kategorie a tlakové úrovně. Aktualizace obsahuje i zohlednění nové licence provozovatele zařízení pro ukládání elektřiny.
K § 16
Ustanovení vymezuje regulační výkazy předkládané držiteli licence na výrobu nebo rozvod tepelné energie. Poskytnuté informace slouží k zjištění přehledu o vymezených cenových lokalitách držtiele licence, o uplatňovaných kalkulací cen teplené energie v každé cenové lokalitě a pokladů pro vyhodnocení oprávněnosti uplatňovaných ekonomicky oprávněných nákladů a přiměřeného zisku v kalkulacích cen tepelné energie. Dále slouží k zjištění bilance výroby, nákupu a dodávky tepelné energie včetně výše ztrát na jednotlivých úrovních předání a přehledu počtu odběrných míst a odběratelů v každé cenové lokalitě.
K § 17
Metodika cenové regulace definuje postup stanovení regulované hodnoty plynárenského zařízení a regulovaných nákladů na nájem plynárenského zařízení. Pro ověření správnosti aplikace těchto definovaných…