17.4.4
Vlastnosti úlohy lineárního programování a jejího řešení
Doc. Ing. Alois Fiala, CSc.
Přípustné řešení úlohy LP je takový vektor x, který
vyhovuje všem omezujícím podmínkám. Optimální řešení je takové přípustné
řešení, v němž účelová funkce nabývá svého optima (maxima v případě
maximalizační úlohy, minima v případě minimalizační úlohy).
Je-li množina přípustných řešení úlohy LP neprázdná, je to konvexní polyedrická množina. To je taková množina, která je průnikem
konečného počtu nadrovin (ty odpovídají rovnicím) a uzavřených poloprostorů (ty
odpovídají nerovnicím a podmínkám nezápornosti).
Řekneme, že množina M je konvexní množinou, jestliže s
libovolnými dvěma body x1 Є M, x2 Є M leží v této množině také všechny body
x = t x1 +
(1–t) x2
kde 0 < t < 1. Geometricky to znamená, že množina M spolu s libovolnými dvěma různými body musí obsahovat i úsečku
spojující tyto dva body. Bod x z konvexní množiny M se nazývá krajním bodem nebo vrcholem této množiny, jestliže neleží na úsečce
spojující dva jiné body této množiny.
Konvexní polyedrická množina má konečný počet krajních bodů a může
být ohraničená nebo neohraničená. Ohraničená konvexní polyedrická množina se
nazývá konvexní polyedr. Jestliže je množina optimálních řešení úlohy LP
neprázdná, je to také konvexní polyedrická množina, která může být ohraničená
nebo neohraničená. Ilustrací uvedených vlastností jsou dříve použité obrázky,
ukazující příklady grafického řešení úloh LP.
Mějme úlohu LP ve standardním tvaru:
max {cT x | Ax = b, x ≥ 0}.
Nechť A je typu (m, n) o hodnosti m a
nechť B je matice tvořená m lineárně nezávislými sloupci matice A. Pak matice B se nazývá bází uvedené úlohy LP. Proměnné
odpovídající sloupcům matice B se nazývají bazické a ostatní
proměnné se nazývají nebazické.
Každé bázi odpovídá právě jedno bazické řešení soustavy Ax = b, určené následujícím způsobem. Označme symbolem xB vektor bazických proměnných odpovídajících bázi B a
symbolem xN vektor nebazických proměnných. Položme nebazické
proměnné rovny nule, tj. xN = 0. Pak vektor xB je řešením rovnice BxB = b, a
můžeme jej tedy vyjádřit ve tvaru xB = B–1 b, kde B–1 je matice inverzní k matici…