8.3.4.4
Provoz transportních zařízení
Ing. Antonín Dušátko
NahoruPrůvodní dokumentace
Každé transportní zařízení má být provozováno v souladu s průvodní
dokumentací a s požadavky předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci. Jako součást průvodní dokumentace je chápán i provozní předpis, včetně
návodu k obsluze, který by měl obsahovat též informace o možném použití
příslušného transportního zařízení, dovoleném zatížení nebo plnění nákladem, o
důsledcích nesprávného nebo nedovoleného používání, popř. též informace o
zvláštních podmínkách provozu – v jiném než normálním pracovním prostředí atd.
V provozním předpise musí být uveden i popis míst vyžadujících pracovní obsluhu
a kontrolu při provozu příslušného transportního zařízení, jakož i pokyny pro
zaškolení obsluhy apod.
NahoruProvozní dokumentace
Součástí provozní dokumentace musí být též bližší údaje o způsobu
a formě zkoušek a přezkušování příslušného transportního zařízení před jeho
uvedením do provozu, dále pak informace o nebezpečných místech, která nemohou
být z provozních důvodů zakryta, jakož i pokyny pro údržbu, čištění,
odstraňování poruch a provádění oprav, včetně způsobu zajištění transportního
zařízení v průběhu oprav, prohlídek apod. Provozní dokumentace dále musí
obsahovat termíny prohlídek a údržby provozovaného zařízení.
NahoruZkoušení pásových dopravníků
Všechny druhy pásových dopravníků mají stanoveny specifické
požadavky pro jejich zkoušení, což je pochopitelné s ohledem na značné riziko
související s jejich obsluhou a provozem. Jsou požadovány následující druhy
zkoušek:
-
Vnější prohlídka a kontrola:
Provádí se před prvním spuštěním dopravníku, přičemž kontrola
je zaměřena zejména na ověření kompletnosti a správnosti montáže podle
dokumentace, na správné umístění dopravníku na základech, osové vyrovnání atd.,
na správnost montáže napínacího zařízení, motorů převodovek apod., na správnost
položení dopravního pásu, jeho spojení, kompletnost ochranných a pojistných
zařízení, dále pak na činnost výstražných a signálních zařízení (jejich
vícenásobným zapnutím a vypnutím), správnost montáže čisticích zařízení
apod.
-
Zkouška při chodu bez zatížení:
Tato zkouška následuje po úspěšné vnější prohlídce a kontrole.
Provádí se po dosažení stálosti pohybu dopravního pásu, přičemž je sledována
zejména činnost napínacího zařízení, brzd (při čtyřnásobném rozběhu a brzdění
dopravníku), otáčení bubnů a válečků, dále pak rychlost, chod a středění
dopravního pásu, návaznost na chod navazujících strojních zařízení apod. S
ohledem na sledování mj. teplot ložisek bubnů a pohonů, jakož i napínacího
zařízení, stálosti chodu a středění unášecího prostředku atd., by tato zkouška
měla u stabilních pásových dopravníků trvat alespoň 2 hodiny.
-
Zkouška se zatížením:
Následuje po úspěšně provedené zkoušce bez zatížení za
situace, že přepravovaný náklad musí odpovídat charakteristice nákladů, pro
které je dopravník určen (viz též klasifikaci dopravovaných hmot a jejich
členění podle rizikových vlivů při dopravě). Zkouška po dosažení jmenovitého
výkonu dopravníku by měla trvat alespoň 2 hodiny. Sleduje se správné naložení
dopravníku v jeho podélném směru včetně středění přepravovaného nákladu na
dopravním pásu, jakož i středění dopravního pásu na bubnech a válečcích,
spolehlivost ochrany proti spadávání materiálu z dopravního pásu atd., dále pak
plynulost a spolehlivost přesypů, dosažený výkon, činnost brzd (opět při
čtyřnásobném spuštění a brzdění dopravníku), napínací zařízení, dosahované
teploty ložisek, činnost čisticího a signalizačního zařízení apod.
O celé zkoušce se vyhotovuje zpráva, která tvoří součást provozní
dokumentace. Pokud příslušný dopravník nevyhoví předepsaným zkouškám, nelze jej
uvést do provozu.
NahoruZásady bezpečného provozu
V…