2.3
Orgány a pracovní skupiny Evropského společenství ve vztahu k
odpadovému hospodářství
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
V této kapitole je uveden stručný přehled nejdůležitějších orgánů
Evropského společenství, jejich výborů a pracovních skupin, které jsou významné
pro oblast odpadového hospodářství. Po rozšíření EU nelze vyloučit změny v
tomto přehledu. Rok 2004 je určitý předělový rok, neboť kromě rozšíření EU o 10
nových členů (Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Polsko, Litva, Lotyšsko,
Estonsko, Slovinsko, Malta, Kypr), proběhnou volby do Evropského parlamentu a
budou uvedeni do funkcí noví členové Evropské komise - komisaři.
NahoruEvropská komise
Evropskou komisi tvoří 20 komisařů. Po přistoupení dosáhne jejich
počet až 27. Komisařem pro životní prostředí je Margot Wallströmová.
Evropská komise má jednak zákonodárnou iniciativu. V oblasti
životního prostředí je jediným orgánem, který může předložit návrh
legislativního aktu nebo strategického dokumentu. Legislativní akty i
strategické dokumenty se podle článku 175 Smlouvy o založení Evropského
společenství (dále jen Smlouvy) přijímají vždy procedurou spolurozhodování Rady
EU a Evropského parlamentu, s výjimkou prováděcích aktů Evropské komise. Postup
při spolurozhodování je stanoven v článku 251 Smlouvy.
O Evropské komisi se někdy hovoří jako o "strážkyni smluv“. Evropská
komise sleduje implementaci a vynucování evropského práva. Po vyčerpání
prostředků, které umožňuje řízení o porušení Smlouvy, např. při špatné aplikaci
komunitárního práva, může Evropská komise podat žalobu na členský stát u
Evropského soudního dvora.
Konečně Evropská komise disponuje vlastními výkonnými
pravomocemi. Může sama přijímat prováděcí předpisy pro legislativu
schválenou Evropským parlamentem a Radou EU v rozsahu, který je v příslušných
aktech specifikován. Zpravidla jde o přizpůsobení aktu vědeckému a technickému
pokroku. Tyto prováděcí předpisy mají většinou formu rozhodnutí Komise,
v některých případech rozhodnutí Rady EU.
Komise má k dispozici rozsáhlý komplex odborných útvarů, rozčleněných
do dvaceti generálních ředitelství. Odborný útvar Evropské komise zabývající se
problematikou odpadů je organizačně začleněn do Generálního ředitelství pro
životní prostředí (Directorate General Environment, zkratka DG ENV). V
současné době je to Unit A2 - Production, Consumption and Waste,
vedoucím je Marianne Klingbeilová.
Generální ředitelství pro životní prostředí též koordinuje činnost
sítě IMPEL (European Union Network for the Implementation and Enforcement of
Environmental Law).
Členy sítě jsou orgány členských států, které vynucují environmentální
právo. Partnerem v síti IMPEL za Českou republiku je Česká inspekce
životního prostředí. Pro oblast odpadů je důležitá část "IMPEL/TFS
cluster“, zabývající se vynucováním práva v oblasti přeshraniční přepravy
odpadů.
Oblasti odpadů se týká činnost čtyř orgánů Evropské komise. První dva
jsou poradní orgány, druhé dva orgány mají určitou rozhodovací pravomoc.
-
Výbor pro odpadové hospodářství (Committee on Waste
Management), ustavený rozhodnutím Komise, 76/431/EHS je poradní orgán
Evropské komise zejména v oblasti strategie odpadového hospodářství, opatření k
prevenci vzniku odpadů, jejich využití a odstranění, dále k implementaci
stávající a k návrhům nové evropské odpadové legislativy.
-
Zasedání kontaktních subjektů pro přeshraniční přepravu odpadů
(Correspondents Meeting), zřízené na základě článku 37 nařízení Rady (EHS),
259/93 o dozoru nad přepravou odpadů v rámci Evropského společenství, do něj a
z něj a o jejich kontrole. Kontaktní subjekty (correspondents) jsou orgány
zřízené členskými státy za účelem informování firem a úřadů o přeshraniční
přepravě odpadů. Na jejich zasedáních jsou projednávány problémy vzniklé při
implementaci uvedeného nařízení.
-
TAC (Technical Adaptation Committee) je výbor ustavený
podle článku 18 rámcové směrnice o odpadech 75/442/EHS. Jde o orgán složený ze
zástupců členských států, kterému předsedá zástupce Evropské komise. Tento
orgán je nápomocen Komisi při výkonu její pravomoci přijímat prováděcí předpisy
k odpadové legislativě, s výjimkou směrnice o obalech a obalových odpadech
94/62/ES a nařízení (ES) o statistice odpadů 2150/2002. Působnost tohoto orgánu
je přesně specifikována v jednotlivých aktech odpadové…