Všeobecně
Organizace má plánovat a uplatňovat procesy monitorování,
měření, analýzy a zlepšování efektivnosti systému managementu spolehlivosti organizace a zlepšování spolehlivosti svých produktů. Přiměřeně k příslušným
etapám životního cyklu produktu má být iniciováno časné soustředění se na návrh
zaměřený na spolehlivost.
Informace o spolehlivosti jsou hodnotným majetkem,
který často obsahuje duševní vlastnictví potřebné k zachování nebo zlepšení
obchodní činnosti organizace. Použití příslušných informací o spolehlivosti má
být při obchodním i technickém sdělování patřičně ošetřeno jak interně, tak
externě vzhledem k organizaci. Informace o spolehlivosti mohou být obecně
roztříděny na obchodní informace a technické informace. Informace o
spolehlivosti týkající se obchodu mohou obsahovat závazné informace
uvedené ve smlouvě, jako je zaručovaná výkonnostní způsobilost, záruka
životnosti a prohlášení o vypořádání (likvidaci) šetrném k životnímu prostředí,
které mohou mít zákonné důsledky. Informace o spolehlivosti týkající se technických problémů mohou mít dopad na volitelné možnosti návrhu a na
náklady vyplývající z vlastnictví, jako jsou podíly reklamovaných produktů,
součinitel pohotovosti a doba obratu při doplňování náhradních dílů.
Použití informací o spolehlivosti může být velmi
důležité během etapy koncepce a stanovení požadavků projektu. Přibližně 70 % nákladů životního cyklu produktu je pevně dáno po dokončení
funkční specifikace produktu. Kritické informace použité během etapy
koncepce a stanovení požadavků zahrnují informace o prostředích při používání
produktu, o konfiguraci a síťových rozhraních systémů, o cílech v oblasti
bezporuchovosti produktu, informace o konkurenci a informace o historii
výkonnosti produktu. Během etapy návrhu a vývoje 95 % nákladů životního
cyklu směřuje na dokončení specifikací návrhu, v nichž je podrobně uvedeno,
jak bude produkt postaven, vyroben a uveden na trh pro aplikaci či používání.
Kritické informace používané během etapy návrhu a vývoje zahrnují informace o
návrhových pravidlech, aplikačních směrnicích pro díly, o výsledcích analýzy
způsobů poruch/druhů poruchových stavů a jejich důsledků pro návrh funkčního
dělení a o testovatelnosti a předpovědích bezporuchovosti pro plánování
redundance a zkoušek růstu bezporuchovosti.
Kritické informace o spolehlivosti používané během etapy výroby zahrnují data z přejímacích zkoušek pro stanovení trendů
výtěžnosti při prvním běhu výroby a pro načasování uvolnění softwaru. Během etapy provozu a údržby mají být sbírána a používána data o výkonnosti v
provozu, aby byla stanovena pohotovost produktu, byly opětně nastaveny cíle
ohledně záručních nákladů a byly uplatněny vhodné strategie logistického
zajištění. Před tím, než se vstoupí do etapy vypořádání (likvidace),
mají se použít záznamy o údržbě a opravách, aby se stanovila situace na
konci života produktu pro rozhodnutí o ukončení jeho používání nebo o jeho
vyřazení z provozu.
Změny návrhu a modifikace při používání produktů mají
být přezkoumávány a data o změnách mají být v případě potřeby analyzována, aby
byla monitorována efektivnost změny a byly stanoveny trendy.
Použití informací o spolehlivosti obhajuje potřebu zřídit
bázi znalostí k zachycení historie výkonnosti a dokumentování
příslušných informací o spolehlivosti pro budoucí odkazy.
Monitorování a měření
Organizace má iniciovat procesy pro:
-
zjišťování spokojenosti zákazníka monitorováním zpětné
vazby od zákazníka a jeho stížností;
-
validování stavu a efektivnosti plánu spolehlivosti
vhodnými metodami posuzování nebo průzkumu;
-
měření výkonnosti produktu pro jeho přejímku v různých
etapách jeho životního cyklu, aby se stanovila přiměřenost návrhu, výtěžnost a
výrobní kapacita, efektivnost v provozu a při údržbě, jakož i účinnost
logistické podpory. Mezi typické údaje o výkonnosti produktu potřebné pro
posuzování spolehlivosti se zahrnuje:
-
konfigurace systému,
-
hodnocení a ověřování bezporuchovosti,
-
výsledky zkoušek integrace systému,
-
záznamy o přejímce produktu,
-
provozní záznamy o poruchách, chybné funkci nebo
degradaci systému,
-
záznamy o údržbě,
-
logistická podpora.
Zákazníci si spojují spolehlivost s jakostí a hodnotou
produktu. Důvěra uživatele se získá především během vývoje pomocí vhodného
procesu návrhu, výroby a posuzování. Tato důvěra uživatele je následně znovu
utvrzena přiměřenou zajištěností údržby při úspěšném prokázání
výkonnosti produktu během provozu.
Spolehlivost produktu lze předvídat na základě historie
spolehlivosti obdobných produktů, předpovědi bezporuchovosti nové konfigurace
produktu, výsledků zkoušek prototypu a ověřování udržovatelnosti, které slouží
jako indikátory dosažitelné výsledné spolehlivosti produktu. Tato metoda se
obecně používá v časné etapě vývoje produktu.
Spolehlivost se obecně měří jako pohotovost. K
tomu se má řádně změřit a prokázat bezporuchovost, udržovatelnost a s ní
související zajištěnost údržby, aby se stanovilo, zda je spolehlivost
produktu přijatelná. Klíčovým prvkem měření má být proces podávání zpráv
o problémech, zjišťování základních příčin problémů a okamžité řešení těchto
problémů. Tento proces povede ke zlepšenému produktu ku prospěchu jak
dodavatele, tak zákazníka.
Měření výsledků je validací rozsahu úspěšnosti v
obchodním podnikání. K vyjádření úspěšnosti při plnění cílů se často používají
indikátory či míry činnosti. Při aplikaci programu spolehlivosti se mezi
obecné míry používané pro srovnání s cíly projektu zahrnuje mimo jiné:
-
Během etapy koncepce a stanovení požadavků:
-
Koncepce je proveditelná a lze ověřit, že splní cíle
bezporuchovosti a udržovatelnosti.
-
Je možné stanovit ukazatele bezporuchovosti a
udržovatelnosti a specifikovat jejich číselné hodnoty.
-
Během etapy návrhu a vývoje:
-
Výkonnostní funkce produktu lze ověřit pomocí
předpovědí bezporuchovosti a pohotovosti.
-
Prototyp pracuje a je možné jej zkoušet, aby se
stanovila jeho funkčnost.
-
Je možné provádět zkoušky a analýzu (např. simulaci) k
validaci návrhu, identifikaci slabin a ke zlepšení návrhu (růst
bezporuchovosti).
-
Během etapy výroby:
-
Data o výtěžnosti výroby naznačují proces vyzrávání
ohledně shody bezporuchovosti produktu se specifikací.
-
Zavedení produktu umožňuje iniciovat studie růstu
bezporuchovosti.
-
Časné poruchy je možné zjistit ještě před dodáním
produktu.
-
Během etapy instalace:
-
Během etapy provozu a údržby:
-
Výpadky systému jsou v souladu s cíly pohotovosti.
-
U objektů vrácených (reklamovaných) z provozu lze
doložit, že u nich "nebyl zjištěn poruchový stav“.
-
Během etapy vypořádání: