2.2.5
ISO 9001:2008: Současný stav
Doc. Ing. Alois Fiala, CSc.
Tvorbu technických norem v oblasti systému managementu jakosti na
mezinárodní úrovni zabezpečuje technická komise ISO/TC 176 a její následující
subkomise:
Výsledkem prací subkomisí SC 1 a SC 2 je soubor norem ISO 9000:2000.
V návaznosti na tento soubor SC 3 postupně editovala a dále edituje technické
normy souboru ISO 10000, které jsou určeny k podpoře zmíněného souboru ISO
9000:2000. V ČR např. vydal ČNI již ČSN ISO 10002:2005 : "Management kvality -
Spokojenost zákazníka - Směrnice pro vyřizování stížností v organizacích“;
další dvě jsou ve fázi FDIS, a to:
-
ISO 10001: "Quality Management - Customer satisfaction -
Guidelines on codes of conduct for organizations“ (Management kvality -
Spokojenost zákazníka - Směrnice pro kodex chování organizace),
-
ISO 10003: "Quality Management - Customer satisfaction -
Guidelines for dispute resolution external to organizations“ (Management
kvality - Spokojenost zákazníka - Směrnice pro řešení sporů mimo
organizaci).
Až dosud zhruba v intervalu 7 let vycházely revize, jak je možno
vidět i na vývoji norem ISO 9000:
S ohledem na stále častěji využívaný model tzv. integrovaného
systému managementu s použitím prvků (principů) norem ISO 9001 v kombinaci
např. s požadavky na ochranu životního prostředí podle ISO 14001 je již
dlouhodobě zvažován záměr, aby nadále vycházely revize ISO 14001 a ISO 9001
současně (poslední revize ISO 14001 přitom byla…