10.5.3
Externí mikroprostředí
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
NahoruMikroprostředí firmy
V mikroprostředí firmy působí dodavatelé, zprostředkovatelé,
zákazníci, konkurence a veřejnost. Dodavatelské firmy se starají o
fyzickou distribuci zboží spojenou s tvorbou obchodního sortimentu, skladováním
a dalšími funkcemi. Zprostředkovatelé zajišťují kontakty pro prodej
materiálu a zboží. Zařazují se sem také reklamní agentury, poradenské firmy
zabývající se marketingovými službami a finanční instituce, jako jsou zejména
banky a pojišťovny. Zákazníky výrobních podniků jsou především další
organizace. Zákazníky velkoobchodu další velkoobchody či maloobchody. Zákazníky
maloobchodních firem jsou jednotlivci a domácnosti, taktéž vládní a nevýdělečné
agentury, nakupující zboží pro vlastní potřebu anebo k zabezpečení veřejných
služeb. Konkurenci může podnik částečně ovlivnit, záleží na tom, jaké
postavení na trhu zaujímá. Rozhodující bude, zda půjde o firmu dominantní na
trhu či malou. Veřejnost je tvořena několika skupinami obyvatelstva,
které mohou více či méně rovněž ovlivňovat chování podniku. Jde o místní
obyvatelstvo, organizace, úřady, zájmové skupiny občanů a sdělovací
prostředky.
Analýza externího mikroprostředí se zaměřuje na definici trhu,
velikost trhu, tržní segmenty, profil zákazníků, vnímání výrobků zákazníky, na
konkurenci atd.
NahoruDefinice trhu
Definice trhu (název trhu) může být snadná nebo naopak hůře
formulovatelná. Např. pro městské pekařství to může být maloobchodní trh pečiva
v daném městě. Vyrábíme-li nějaké produkty (např. elektrotechniku), naším trhem
mohou být sítě jak hypermarketů, tak specializovaných prodejen. Vyráběné
potraviny můžeme dodávat do maloobchodní sítě různých prodejen na různém místě,
ale i do zdravotnických zařízení, sociálních zařízení, lázeňských institucí
atd.
Po definování trhu následuje určení jeho velikosti. Např. na
spotřebitelském trhu závisí tržní potenciál na charakteru regionu, výši
průměrných příjmů obyvatelstva, na míře nezaměstnanosti i na přítomnosti a
pozici konkurence v příslušné lokalitě. Při zkoumání tržních podílů může být
užitečná následující tabulka:
Zjišťování tržního podílu:
Analýza vyhodnocuje tržní podíly a porovnává je s tempem růstu trhu.
Je-li náš podíl na rostoucím trhu nízký, hledáme…