14.2.1.2
Odpovědnost vedení organizace
Prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Odpovědnost vedení organizace v systému managementu spolehlivosti
je metodicky rozdělena do těchto oblastí:
-
funkce vedení organizace a jeho závazek ke spolehlivosti,
-
zaměření na zákazníka ohledně spolehlivosti,
-
politika spolehlivosti,
-
plánování spolehlivosti,
-
odpovědnost, pravomoc a komunikace,
-
přezkoumání managementu.
Dále popíšeme detailně požadavky, úkoly a jednotlivé činnosti ve
výše vyjmenovaných oblastech odpovědnosti vedení organizace v rámci systému
managementu spolehlivosti.
-
Funkce vedení organizace a jeho závazek ke
spolehlivosti
Je nutné identifikovat funkce vedení organizace vztahující se
ke spolehlivosti. Systém managementu spolehlivosti má být nedílnou součástí
celkového systému managementu. Specifické role vedení organizace a cílů
spolehlivosti mají být vyjasněny ve vztahu k jakosti a jiným technickým
disciplínám, pokud jsou nutné pro organizaci nebo projekt. To se provádí za
účelem dosažení potřeb obchodu a cílů zákazníka a k neustálému zlepšování
organizace. Funkce vedení organizace týkající se spolehlivosti mají
zahrnovat:
-
strategické plánování spolehlivosti,
-
vymezení vhodné organizační struktury včetně vymezení
odpovědností a pravomocí pro spolehlivostní činnosti,
-
rozvržení zdrojů pro zajištění spolehlivosti,
-
sdělování cílů spolehlivosti a výhod pocházejících ze
spolehlivostních činností,
-
identifikaci odpovědností a pravomocí pro management
spolehlivosti a spolehlivostní činnosti,
-
vytváření politiky, programů a přidružených procesů
spolehlivosti,
-
uplatňování a řízení spolehlivostních činností,
-
posuzování výsledků spolehlivosti,
-
neustálé zlepšování spolehlivostí produktu,
-
systematické přezkoumávání výše uvedených funkcí.
Vrcholové vedení má poskytnout důkaz své osobní
angažovanosti a aktivity v systému managementu spolehlivosti, aby
byla zajištěna jeho efektivnost a neustálé zlepšování.
Vrcholové vedení organizace je tedy zodpovědné za všechny výsledky v oboru spolehlivosti. Rutinní každodenní
spolehlivostní činnosti zpravidla koordinují techničtí pracovníci projektu
přidělení k plnění specifických potřeb.
Vrcholové vedení má:
-
stanovit vizi a strategii spolehlivosti, která je
konzistentní s obchodními zájmy organizace,
-
nastavit politiku spolehlivosti a sdělovat její směřování,
hodnoty a závazky k organizaci, dodavatelům a zákazníkům,
-
vytvářet prostředí a infrastrukturu pro podněcování,
chápání a nákladově efektivní uplatňování systému a procesů managementu
spolehlivosti,
-
poskytovat přiměřené zdroje pro podporu programů
spolehlivosti, vývoj a údržbu báze znalostí,
-
stanovit kritéria měření parametrů dosažené
spolehlivosti,
-
soustředit pozornost na uspokojení zákazníka a povzbuzovat
zpětnou vazbu informací pro neustálé zlepšování.
Pracovníci, kteří řídí programy spolehlivosti mají:
-
být odborně způsobilí a zběhlí v řešení spolehlivostních
problémů, s nimiž se setkávají,
-
být obeznámeni s politikou, procesy a metodami
spolehlivosti v organizaci,
-
chápat cíle programu spolehlivosti,
-
uznávat důležitost rozhraní (styčných bodů) se zákazníky a
dodavateli,
-
zajišťovat přiměřené zdroje pro podporu osobní
angažovanosti a časových plánů dodávek,
-
plánovat a uplatňovat pracovní programy pro splnění cílů
spolehlivosti,
-
přizpůsobovat specifické programy spolehlivosti pro
splnění potřeb zákazníka,
-
přiřazovat pracím na spolehlivostních činnostech odborně
způsobilý personál,
-
monitorovat vstupy a výstupy procesu, aby se ověřila
efektivnost jeho uplatnění,
-
hodnotit pracovní výkonnost a pokrok a podávat zprávy o
výsledcích pro přezkoumání managementu,
-
zjišťovat rizika a problémové oblasti spojené se
spolehlivostí pro přezkoumání managementu a řešení problémů,
-
uplatňovat preventivní opatření a opatření k nápravě pro
neustálé zlepšování,
-
provádět analýzu dat ke snadnějšímu zlepšování procesu a k
obohacení báze znalostí.
-
Zaměření na zákazníka ohledně spolehlivosti
Vrcholové vedení má zajistit, aby byly stanoveny, pochopeny a
splněny potřeby a očekávání zákazníka ohledně spolehlivosti tím, že se
zaměří na cíl zvýšit spokojenost zákazníka. Je třeba, aby byl podporován dialog
mezi dodavatelem a zákazníkem, aby bylo zajištěno, že jsou problémy
spolehlivosti produktu okamžitě řešeny a spolehlivost produktu je neustále
zlepšována.
Potřeby a očekávání zákazníků ohledně problémů se
spolehlivostí mají být převedeny na cíle umožňující formulovat specifický
program spolehlivosti. Potřeby a očekávání zákazníka ohledně spolehlivosti
mají být plně pochopeny a pomocí procesu přizpůsobení přeměněny na proveditelné
úkoly programu spolehlivosti. Pokud je to možné, měl by být zákazník brzy
zapojen do plánování projektu, což může být důležité pro zajištění, že se
dosáhne jeho důvěry. Záznam o problémech se spolehlivostí má být
udržován a má být pravidelně přezkoumáván, aby bylo zajištěno včasné řešení
problémů, které mohou přímo či nepřímo ovlivnit výsledky v oblasti
spolehlivosti. Po uzavření jednotlivých položek opatření se má provést proces
přezkoumání. Účelem je usilovat o neustálé zlepšování bezodkladným prováděním
opatření k nápravě a iniciováním efektivních preventivních opatření, aby se
zabránilo opakovanému výskytu problému. K uspokojení potřeb a očekávání
zákazníka je též nutné řádně rozmístit zdroje a přidělit účelové
technické odpovědnosti.
-
Politika spolehlivosti
Vrcholové vedení má vytvářet politiku zaměřenou na dosažení
cílů spolehlivosti produktu a hodnoty pro zákazníka. Politika spolehlivosti
může tvořit součást politiky managementu nebo může být začleněna do politiky
jakosti.
Některé činnosti týkající se spolehlivosti mohou být stanoveny
v požadavcích uvedených v zákonech, předpisech a nařízeních. Tyto
povinnosti se obvykle odrážejí v politice zabývající se spolehlivostí a
příbuznými problémy v organizaci. Pracovníci přidělení k plnění úkolů
spolehlivosti si mají být takových situací vědomi a mají podle toho jednat. Typické problémy vyplývající z nařízení a zákonů jsou uvedeny dále, ale
seznam není vyčerpávající: