3.3.3.22
Metodický návod odboru odpadů pro řízení vzniku stavebních a
demoličních odpadů a pro nakládání s nimi
Ing. Bohumil Beneš a kolektiv autorů
Nahoru1. ÚVOD
Metodický návod naplňuje usnesení vlády ČR č. 18/2005 ze dne 5. 1.
2005, opatření č. 1.3, k provedení nařízení vlády č. 197/2003 Sb., o Plánu
odpadového hospodářství České republiky, a o spoluúčasti jednotlivých
ministerstvev na jejich plnění a je vydáván s cílem
-
omezit množství nebezpečných odpadů vznikajících při zřizování
staveb, jejich údržbě, změnách dokončených staveb (stavební úpravy, přístavby a
nástavby) a odstraňování staveb (dále jen "stavební a demoliční odpady“),
-
sjednotit postup přiřazování kategorie odpadu (nebezpečný nebo
ostatní odpad) u vznikajících stavebních a demoličních odpadů v souladu s § 6
zákona o odpadech a jeho prováděcími předpisy (1),
-
zabezpečit přednostní využívání stavebních a demoličních
odpadů a jednotně vymezit podmínky pro přejímku odpadů do zařízení k jejich
využívání,
-
minimalizovat riziko při nakládání se stavebními a demoličními
odpady.
Jednou ze základních povinností stanovených osobám odpovídajícím
za přípravu a provádění staveb podle stavebního zákona (2) je ochrana životního
prostředí a zdraví lidí, která je mimo jiné vázána na předcházení vzniku a
řádné nakládání s odpady vznikajícími při stavebních činnostech souvisejících s
uskutečňováním nových staveb a zejména se změnami dokončených staveb a
odstraňováním staveb.
Odpady, vznikající při uskutečňování, údržbě, rekonstrukcích a
odstraňování staveb, nazývané v souladu s názvem podskupiny odpadů v Katalogu
odpadů jako "stavební a demoliční odpady“, mohou být při vhodném řízení jejich
vzniku a stanoveném nakládání s nimi významným zdrojem úspor primárních
surovin.
Předmětem tohoto Metodického návodu jsou doporučené postupy,
které, pokud budou při přípravě dokumentace staveb a jejich provádění
odpovědnými osobami (projektantem, autorizovaným inspektorem, stavebníkem,
stavbyvedoucím, stavebním dozorem apod.) dodržovány, směřují k vysoké úrovni
ochrany zdraví lidí při nakládání s odpady a ke snížení rizika znečišťování
nebo ohrožení životního prostředí.
Nahoru1.1 Oblast použití
Metodický návod je určen osobám, které řídí a vykonávají činnosti
při přípravě a provádění stavby (stavebník, stavební dozor, projektant,
stavbyvedoucí apod.) (2) a odpovídají za soulad těchto činností s požadavky
obecně závazných právních předpisů včetně zákona o odpadech (1). Metodický
návod je určen rovněž pracovníkům orgánů veřejné správy v odpadovém
hospodářství, osobám pověřeným k hodnocení nebezpečných vlastností odpadu a
všem osobám, kterým při jejich činnostech vznikají stavební a demoliční
odpady.
Metodický návod je zaměřen zejména na problematiku vzniku odpadů z
údržby, změn dokončených staveb a odstraňování staveb budov a staveb dopravní
infrastruktury provedených zejména z cihelného zdiva, betonových a
železobetonových konstrukcí, živičných materiálů (bez příměsí dehtu), kamene,
štěrkopísků a dalších obdobných materiálů. Jen omezeně je možné metodický návod
využít pro dřevostavby a stavby z jiných rostlinných materiálů.
Využití návodu je doporučeno zejména pro:
-
přípravu dokumentace staveb, pro provádění staveb a zejména
pro provádění jejich údržby (oprav), změn dokončených staveb (stavebních úprav,
přístaveb a nástaveb) a odstraňování (bourání, demolice),
-
vydávání stanovisek správních orgánů ochrany životního
prostředí pro potřeby stavebních úřadů,
-
hodnocení nebezpečných vlastností stavebních a demoličních
odpadů pověřenými osobami (včetně vzorkování odpadů k tomuto účelu),
-
další činnosti spojené se vznikem stavebních a demoličních
odpadů a nakládáním s nimi.
1.2 Právní předpisy, ze kterých návod
vychází
(1) Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a právní předpisy vydané k jeho
provedení.
(1.1) Vyhláška Ministerstva životního prostředí a Ministerstva
zdravotnictví č. 376/2001 Sb. , o hodnocení nebezpečných vlastností
odpadů, ve znění pozdějších předpisů.
(1.2) Vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 381/2001 Sb.,
kterou se stanoví Katalog odpadů, Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a
států pro účely vývozu, dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování
souhlasu k vývozu, dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů), ve znění
pozdějších předpisů.
(1.3) Vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 383/2001 Sb., o
podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů.
(1.4) Vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 294/2005 Sb., o
podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a
změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.
(1.5) Nařízení vlády č. 197/2003 Sb., o Plánu odpadového
hospodářství České republiky.
(1.6) Vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 384/2001 Sb., o
nakládání s PCB.
(2) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
(2.1) Vyhláška č. 526/2006 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení stavebního zákona ve věcech stavebního řádu.
(2.2) Vyhláška č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích
na výstavbu, ve znění pozdějších předpisů.
(2.3) Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb.
(2.4) Zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných
architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve
výstavbě, ve znění pozdějších předpisů.
(2.5) Zákon č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
(3) Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o
změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
(3.1) Nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické
požadavky na vybrané stavební výrobky, ve znění pozdějších předpisů.
(4) Nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky
ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů.
(5) Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění
pozdějších předpisů.
(5.1) Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 432/2003 Sb., kterou
se stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií, limitní hodnoty
ukazatelů biologických expozičních testů, podmínky odběru biologického
materiálu pro provádění biologických expozičních testů a náležitosti hlášení
prací s azbestem a biologickými činiteli.
(5.2) Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 394/2006 Sb., kterou
se stanoví práce s ojedinělou a krátkodobou expozicí azbestu a postup při
určení ojedinělé a krátkodobé expozice těchto prací.
(6) Zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb
mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci).
(7) Zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
(8) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí
a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
(9) Zákon č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických
přípravcích a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
(9.1) Vyhláška č. 221/2004 Sb., kterou se stanoví seznamy
nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických přípravků, jejichž
uvádění na trh je zakázáno nebo jejichž uvádění na trh, do oběhu nebo používání
je omezeno.
(10) ČSN EN 14899 Charakterizace odpadů - Vzorkování odpadů -
Zásady přípravy programu vzorkování a jeho použití.
(11) Metodický pokyn MŽP pro Zpracování Základního popisu odpadů,
Věstník Ministerstva životního prostředí, únor 2007, ročník XVII, částka 2.
(12) Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších
předpisů.
(13) Zákon č. 254/2001 Sb., vodní zákon, ve znění pozdějších
předpisů.
Nahoru1.3 Používané pojmy
Stavební a demoliční odpad - odpad vznikající při zřizování
staveb, jejich údržbě, při změnách dokončených staveb a odstraňování staveb
zařazovaný do skupiny 17 Katalogu odpadů (1.2) (zejména vytěžené zeminy,
stavební výrobky a materiály); výběr nejběžnějších druhů těchto odpadů je
uveden v příloze č. 1 tohoto návodu.
Stavby dopravní infrastruktury - stavby pozemních
komunikací, drah, vodních cest, letišť apod. a s nimi související zařízení
(2).
Využívání odpadu - činnosti uvedené v příloze č. 3 k zákonu
o odpadech (1); pro potřeby tohoto metodického návodu se jedná zejména o
materiálové využívání odpadů - náhradu prvotních surovin stavebními a
demoličními odpady nebo využití látkových vlastností těchto odpadů k původnímu
účelu nebo k jiným účelům, s výjimkou bezprostředního získání energie. Zejména
se jedná o způsob uvedený v příloze č. 3 k zákonu o odpadech (1) pod kódem R 5
- Recyklace/znovuzískání ostatních anorganických materiálů.
Opětovné použití - využití částí stavebních výrobků a
stavebních výrobků odnímaných z původního místa ve stavbě při údržbě stavby,
změnách dokončených staveb a odstraňování staveb k původnímu účelu (umístěním
do stavby v případě, že odpovídají požadavkům na stavební výrobky) bez
recyklace; v tomto případě se tyto věci nestávají odpady; u výkopových zemin je
jejich opětovné použití bez dalších podmínek vázáno pouze na stavbu, kde zeminy
vznikly.
Úprava odpadů - každá činnost, která vede ke změně
chemických, biologických nebo fyzikálních vlastností odpadů (včetně jejich
třídění) za účelem umožnění nebo usnadnění jejich dopravy, využití,
odstraňování nebo za účelem snížení jejich nebezpečných vlastností (1). U
stavebního a demoličního odpadu se jedná zejména o úpravu velikosti jeho složek
(drcení) a třídění (fyzikální úprava) včetně vytřídění kovů (např. armovací
železo).
Recyklát ze stavebního a demoličního odpadu - materiálový
výstup z úpravy stavebního a demoličního odpadu spočívající ve změně
granulometrie a jeho roztřídění na velikostní frakce v zařízeních k tomu
určených (recyklačních linkách), který může být uváděn na trh jako výrobek v
souladu se zvláštními právními předpisy (3), (3.1) nebo využit jako upravený
odpad na povrchu terénu v souladu se zákonem o odpadech (1) a vyhláškou č.
294/2005 Sb. (1.4).
Stavebník - osoba, která pro sebe žádá vydání stavebního
povolení nebo ohlašuje provedení stavby, terénní úpravy nebo zařízení, jakož i
její právní nástupce, a dále osoba, která stavbu, terénní úpravu nebo zařízení
provádí, pokud nejde o stavebního podnikatele realizujícího stavbu v rámci své
podnikatelské činnosti; stavebníkem se rozumí též investor a objednatel stavby
(2).
Stavební podnikatel - osoba oprávněná k provádění
stavebních nebo montážních prací (2) jako předmětu své činnosti podle
živnostenského zákona (2.5).
Stavební dozor - odborný dozor nad prováděním stavby
svépomocí vykonávaný osobou, která má vysokoškolské vzdělání stavebního nebo
architektonického směru nebo střední vzdělání stavebního směru s maturitní
zkouškou a alespoň 3 roky praxe při provádění staveb (2).
Projektant - fyzická osoba oprávněná k vybraným činnostem
podle zvláštního právního předpisu (2.4).
Stavbyvedoucí - osoba, která zabezpečuje odborné vedení
provádění stavby a má pro tuto činnost oprávnění podle zvláštního právního
předpisu (2), (2.4).
Pověřená osoba - právnická osoba nebo fyzická osoba
pověřená Ministerstvem životního prostředí nebo Ministerstvem zdravotnictví k
hodnocení příslušných nebezpečných vlastností odpadů (1). Pověřená osoba je
také osobou oprávněnou k odběru vzorků odpadu pro hodnocení jeho nebezpečných
vlastností (1.1).
Vymezené části stavby - části stavby vymezené při prohlídce
stavby před její údržbou, změnou nebo odstraněním, vyhodnocené jako podezřelé z
přítomnosti škodlivin, které byly při prohlídce stavby určeny k odnětí ze
stavby ve zvláštním režimu, zabezpečujícím vysokou úroveň ochrany zdraví lidí a
minimalizaci možnosti rozšíření škodlivin do životního prostředí v souladu se
zvláštními právními předpisy (1), (4).
2. DOPORUČENÉ POSTUPY PRO PŘÍPRAVU A PROVÁDĚNÍ STAVBY
VE VZTAHU K ŘÍZENÍ PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU, VZNIKU, VYUŽÍVÁNÍ STAVEBNÍCH A
DEMOLIČNÍCH ODPADŮ A K NAKLÁDÁNÍ S NIMI
2.1 Příprava stavby
Podle § 128 odst. 4 stavebního zákona (2) odpovídá vlastník stavby
za to, že odstranění stavby bude provedeno stavebním podnikatelem. Stavbu,
která k uskutečnění nevyžaduje stavební povolení, může její vlastník odstranit
svépomocí, pokud zajistí provádění stavebního dozoru. U staveb, v nichž je
přítomen azbest, zajistí provádění dozoru osobou, která má oprávnění pro
odborné vedení provádění stavby podle zvláštního právního předpisu (2.4).
U všech druhů staveb, na které se vztahuje povinnost zpracovat
dokumentaci bouracích prací k jejich odstranění (§ 128 odst. 1 stavebního
zákona (2)) se doporučuje provést důkladnou prohlídku všech prostor dotčeného
objektu a jeho okolí. Doporučuje se, aby prohlídku stavby provedla skupina osob
tvořená stavebníkem, projektantem a osobou pověřenou k hodnocení nebezpečných
vlastností odpadů. Jako účelné je doporučeno doplnit skupinu o zástupce
dodavatele stavby (např. budoucího stavbyvedoucího). V případě odstraňování
stavby, která k uskutečnění záměru vyžaduje ohlášení stavebnímu úřadu podle
ustanovení § 104 odst. 2 písm. f) - p) stavebního zákona (2) nebo stavby, která
k uskutečnění záměru nevyžaduje stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu
podle ustanovení § 103 stavebního zákona (2), se doporučuje provést prohlídku
přiměřeně, tzn. že prohlídku uskuteční osoba, která bude provádět při
odstranění stavby stavební dozor.
Před prohlídkou stavby se doporučuje seznámit se:
-
s doklady o souladu existence stavby s požadavky stavebního
zákona a o shodě skutečného užívání stavby s účelem, s nímž byla stavba
zřízena. Jedná se zejména o následující doklady: dokumentace stavby ověřené
stavebním úřadem při postupech podle stavebního zákona (ohlášení stavby,
stavební povolení, povolení k užívání stavby, změny v užívání stavby apod.),
výpis z katastru nemovitostí atd.;
-
s informacemi o historii objektu (stavby) - v písemné podobě
nebo rozhovory s pamětníky. Jedná se zejména o informace o změnách užívání
stavby, změny technologií užívaných v objektu, havárie (požáry), důsledky
válečných událostí, přestavby a opravy, které by měly být vždy alespoň rámcově
datovány;
-
s činnostmi uskutečňovanými v dotčené stavbě v minulosti dávné
i nedávné, se zaměřením zejména na suroviny, výrobky a odpady, s nimiž bylo v
objektu nakládáno, na druhy nebezpečných chemických látek a přípravků a na
místa, kde bylo s dotčenými věcmi nakládáno včetně míst jejich skladování;
-
se způsobem vytápění budovy (lokální vytápění, způsob odvodu
spalin, identifikace stavebních konstrukcí, které byly ve styku se spalinami),
s druhem paliv spalovaných ve zdrojích tepla, způsobem manipulace s palivy a
způsobem a místem jejich skladování;
-
se způsobem odvodu odpadních vod a s jejich kvalitou, s
umístěním předčisticích zařízení odpadních vod v budově (umístění
sedimentačních jímek, odlučovačů olejů a benzinu, odlučovačů tuků a čistíren
odpadních vod) a trasováním a materiály použitými pro zřízení kanalizace,
umístění bezodtokých jímek apod.;
-
s ostatními zdroji znečišťování ovzduší a předčisticími
zařízeními zajišťujícími plnění emisních limitů z těchto zdrojů i ze
spalovacích zdrojů;
-
se zdroji vody v objektu (studny, materiál vodovodních potrubí
s důrazem na olovo nebo azbest) a se zásobníky a zařízením na úpravu vody;
-
s výsledky ekologických auditů, pokud byl dotčený objekt
jejich předmětem.
Při prohlídce stavby se doporučuje
-
zaměřit se na ověření tloušťky příček a podhledů a době jejich
zabudování do stavby (pomůcka pro identifikaci stavebních materiálů
obsahujících azbest, viz přílohu č. 3 tohoto návodu);
-
jednoznačně identifikovat nosné prvky a překontrolovat jejich
rozměry a provedení. Při přípravě složitější dokumentace bouracích prací k
odstranění stavby nebo jejích částí se musí správně odhadnout skutečné působení
sil na konstrukci stavby. Ačkoliv je projektová dokumentace (pokud je k
dispozici) užitečnou pomůckou, skutečné provedení stavby jí nemusí zcela
odpovídat.
Účelem prohlídky stavby je určení vymezených částí stavby, které
se stanou po odnětí ze stavby nebezpečnými odpady nebo mohou být zdrojem vzniku
nebezpečných odpadů. Vymezené části stavby, pokud je to z důvodu statické
bezpečnosti stavby možné, budou v dokumentaci určeny k odstranění ze stavby
odděleně. Tím se zabrání míšení odpadů kategorie ostatní a kategorie
nebezpečný. Zvláštní pozornost je nutno věnovat určení vymezených částí stavby
obsahujících azbest. U těchto vymezených částí stavby je doporučeno, aby v
dokumentaci odstranění stavby byly stanoveny podmínky a postupy nakládání s
odpady s azbestem konkrétně v souladu se zvláštními právními předpisy - blíže
viz 2.4 tohoto návodu.
Prohlídku stavby se doporučuje dokumentovat zápisem (protokolem),
který je jedním z podkladů pro zpracování dokumentace odstranění stavby. Zápis
(protokol) z prohlídky stavby je doporučeno doprovodit fotodokumentací.
Vymezené části stavby se doporučuje před zahájením stavebních prací zřetelně
označit.
V případě pochybností se doporučuje odebrat při prohlídce nebo
následně před zahájením stavebních prací vzorky stavebních materiálů (budoucích
odpadů) z vymezených částí stavby. Odběr vzorků stavebních materiálů metodou
vzorkování s úsudkem (tendenční vzorkování) z vymezených částí stavby, u nichž
se předpokládá, že se stanou odpady, musí být dokumentován a proveden v souladu
s požadavky vyhlášky č. 376/2001 Sb. (1.1). Výsledky zkoušek odebraných vzorků
z vymezených částí stavby jsou jedním z podkladů pro zpracování dokumentace
odstranění stavby a podkladem pro zařazení případně vzniklých odpadů do
příslušné kategorie (ostatní odpad nebo nebezpečný odpad) a zpracování
základního popisu odpadu.
NahoruZměna dokončené stavby, údržba stavby
Při přípravě prací, které v rámci změny dokončené stavby nebo
údržby stavby vyžadují odstranění některých částí stavby, se prohlídka stavby a
zápis (protokol) o ní provádějí obdobně jako v případě přípravy odstranění
stavby jako celku. Prohlídka stavby by měla být zaměřena zejména na
identifikaci přítomnosti stavebních materiálů s nebezpečnými látkami a
materiálů s obsahem azbestu ve stavbě.
NahoruStavby dopravní infrastruktury
Při přípravě odstraňování stavby, změny dokončené stavby nebo její
údržby staveb dopravní infrastruktury se doporučuje při odběrech vzorků ze
stavby využívat mimo metody vzorkování s úsudkem též metodu systematického
vzorkování. Za dostatečné pro ověření průměrné kvality budoucího odpadu
vzniklého odstraňováním liniových staveb je považován krok 1 000 m pro odběr
jednoho reprezentativního vzorku ze stavby. Tento postup je doporučen v
případě, že provozováním stavby nedošlo v určeném úseku k mimořádnému bodovému
znečištění, např. v důsledku havárie. Dílčí vzorky odebírané pro přípravu
reprezentativního vzorku z příslušného úseku stavby by měly být v místě odběru
vzorku odebírány s četností min. 1 dílčí vzorek na 1 m2 průřezu
stavby kolmého na linii stavby v daném místě. Nejméně dvě třetiny dílčích
vzorků by měly být odebrány z míst více než 0,5 m pod povrchem odstraňované
stavby (pokud to provedení stavby umožňuje). Je doporučeno odebírat vzorky
rovnoměrně (systematicky) po celém dotčeném úseku stavby.
NahoruShrnutí
V souladu s § 128 odst. 1 stavebního zákona (2) ohlašuje
odstranění stavby její vlastník stavebnímu úřadu podáním na formuláři, jehož
náležitosti jsou stanoveny příloze č. 7 k vyhlášce č. 526/2006 Sb. (2.1). Mezi
přílohy, které se připojují k tomuto ohlášení, náleží mimo jiné u vybraných
staveb dokumentace bouracích prací, popř. nezbytné výkresy úprav pozemku po
odstranění stavby a závazná stanoviska dotčených orgánů k odstranění stavby,
pokud jsou zvláštním zákonem vyžadována - viz bod 2. a 6. části B přílohy č. 7
k vyhlášce (2.1). I v případě změn dokončených staveb podává stavebník žádost o
stavební povolení stavebnímu úřadu na formuláři, jehož náležitosti jsou
stanoveny v příloze č. 2 k vyhlášce (2.1) a mezi přílohy, které se připojují k
této žádosti, náleží mimo jiné projektová dokumentace stavby zpracovaná
autorizovanou osobou v rozsahu vyhlášky č. 499/2006 Sb. (2.3) a závazná
stanoviska dotčených orgánů, pokud jsou zvláštním zákonem vyžadována. Rovněž
pro ohlášení staveb dle ust. § 104 odst. 2 písm. a) až d) stavebního zákona (2)
včetně jejich změn, je pro jejich ohlášení předepsán formulář, a to v příloze
č. 1 k vyhlášce (2.1). Pokud mohou být ohlašovanou stavbou dotčeny veřejné
zájmy chráněné zvláštními předpisy, tak stavebník k ohlášení dokládá závazná
stanoviska dotčených orgánů s provedením stavby. Zákon o odpadech (1), v
postavení zvláštního zákona ke stavebnímu zákonu (2), stanovuje obecním úřadům
obcí s rozšířenou působností podle § 79 odst. 4 písm. b) povinnost vydávat
vyjádření zejména v územním a stavebním řízení z hlediska nakládání s odpady.
Doporučuje se obecním úřadům obcí s rozšířenou působností, v rámci vydávání
vyjádření podle § 79 odst. 4 písm. b) zákona o odpadech (1), požadovat od
žadatelů záznam (protokol) o prohlídce stavby a na základě tohoto záznamu
(protokolu) stanovit podmínky k nakládání se vzniklými stavebními a demoličními
odpady. Tyto podmínky pro nakládání s odpady stanovovat vždy pro každou stavbu
včetně podmínek nakládání s odpadní výkopovou zeminou. Doporučené obsahové
náležitosti záznamu (protokolu) o prohlídce stavby jsou stanoveny v příloze č.
4 tohoto návodu.
V případě, že příslušný záznam (protokol) o prohlídce stavby
nebude součástí dokumentace stavby, je možné se oprávněně domnívat, že v
průběhu stavebních činností při údržbě, změně dokončené stavby nebo odstranění
stavby nebudou naplněny povinnosti původce odpadů podle § 12 odst. 5 ("míšení
nebezpečných odpadů navzájem nebo s ostatními je zakázáno“) a podle § 16 odst.
1 písm. e) zákona o odpadech (shromažďovat odpady utříděné podle jednotlivých
druhů a kategorií) (1).
Ke sjednocení postupu pověřených osob při prohlídce staveb
určených k údržbě, změně dokončené stavby nebo odstranění stavby a pro
hodnocení nebezpečných vlastností stavebních a demoličních odpadů při vydávání
osvědčení o vyloučení nebezpečných vlastností těchto odpadů byly upraveny
požadavky na obsah příslušných školení pověřených osob.
2.2 Provádění odstranění stavby nebo jejich
částí
Při odstraňování stavby nebo jejich částí v rámci změny dokončené
stavby nebo údržby stavby je nutné postupně odstraňovat vymezené části stavby a
ty části stavby, které je v rámci základního materiálu stavby možno považovat
za příměsi komplikující recyklaci stavební suti a u nichž je to technologicky a
ekonomicky možné (např. výplně otvorů, kovové a dřevěné střešní konstrukce,
podlahové krytiny a konstrukce z kovu, plastů nebo dřeva, klempířské doplňky,
rozvody médií, technologické zázemí staveb - rozvaděče, transformátory,
výměníky, vzduchotechnická zařízení, výtahy apod.). S těmito věcmi je nutné
nakládat samostatně jako se specifickými druhy stavebních odpadů.
Prioritně je doporučeno zvažovat a hledat možnosti využití
použitých stavebních výrobků vznikajících při…