5.4.1.2
Funkce zásobovacích procesů
S tím, jak podniky ve zvýšené míře automatizují řadu činností a
řadu dalších činností zajišťují externí formou, zvyšuje se podstatně objem
prostředků, které podnik vynakládá na externí nákupy, zatímco náklady na
pracovní sílu klesají. Funkce nákupu tak nabývá stále více na významu.
Funkce nákupu se dnes podstatně mění. Činnosti, které tradičně
představovaly hlavní náplň, se eliminují nebo automatizují. Takové činnosti,
jako je podávání nákupních objednávek, urychlování dodávek, kontrola dokladů
nebo telefonické zjišťování stavu zásob, byly zcela vyloučeny anebo je možno
provádět je on-line pomocí elektronické výměny dat (EDI).
Snížením rutinních administrativních činností má funkce zásobování
větší časový prostor pro aktivnější roli. Pracovníci nákupu však musejí včas
rozpoznat vhodné příležitosti. Prvkem při rozpoznávání nových příležitostí je
pochopení strategických cílů a záměrů podniku tak, aby je zásobování
podporovalo. Funkce nákupu může přispět podniku i při dosahování cílů v oblasti
celkové spokojenosti zákazníků.
Rozhodnutí, která vedou k nákupní strategii, budou založena na
bázi informací, právě tak jako rozhodnutí o nákupní politice a nákupních
dispozicích. Rozhodnutí v oblasti nákupní politiky tržně zaměřené vyžadují
zejména informace z nákupního trhu, které jsou získávány cestou výzkumu
nákupního trhu. Výzkumem nákupního trhu přitom rozumíme systematickou a
metodickou činnost vyhledávání, získávání a zpracovávání informací, které
získává podnik o nákupním trhu, s informacemi vztahujícími se ke spotřebě zásob
v podniku.
Cíle výzkumu nákupního trhu mohou být:
-
zlepšení průhlednosti trhu,
-
zabezpečení nositele rozhodnutí informacemi,
-
získání nových zdrojů opatřování,
-
stanovení substitučního zboží a
-
získání báze pro optimální opatřování.
Podstatný obsah informací pro výzkum nákupního trhu
tvoří:
-
data vázaná k výrobku (vývoj výrobku, možnosti substitucí,
výrobní postupy atd.),
-
data o dodavatelích (podíl na trhu, sídlo, technologické
vybavení, flexibilita, spolehlivost, kapitálová struktura, likvidita atd.),
-
data o nabídce (nabízený druh a množství, ceny, dodací lhůty,
vliv státu, regionální rozdělení nabízejících),
-
souhrnná hospodářská data a údaje o branži (hospodářský růst,
nákup, stav zakázek, vlivy konjunkturní a sezonní, vývoj mezd),
-
konkurence na nákupním trhu (objem poptávky, nákupní zvyky,
hospodářská situace atd.),
-
nákupní cesty (vývoj v obchodě a u zprostředkovatelů nákupů
atd.),
-
právní rámcové podmínky (zejména ve vztahu k zahraničí).
Význam pro nenarušené zásobování podniku mají dodavatelé. Úlohou
zásobování je zjistit potenciální dodavatele a z nich vybrat ty nejvhodnější (z
hlediska kvality, kvantity a ekonomického hlediska).
Úspěch zásobovacích činností rozhodujícím způsobem závisí na
informační bázi, kterou má nakupující k dispozici. Zvláštní význam přitom
mají:
Při hodnocení dodavatele je nejdůležitějším hlediskem jeho
výkonnost, nikoliv ovšem ve vztahu k předmětu zásobování jako takovému, ale
rovněž k jeho nabídce tržních výkonů jako celku, popř. k celému podniku
komplexně.
Obecné informace o určitém dodavateli, jako např. image,
kapitálová základna, finanční a technická schopnost, se doplňují speciálními
údaji o výkonnosti a schopnosti předmětu zásobování a objemu dodávky. Zvláštní
význam mají fakta o struktuře nákladů dodavatele, jeho kooperační připravenosti
a rovněž o významu, který při daném objemu objednávky přisuzuje odběrateli.
Zásadní význam pro kvalitu výběrového rozhodování má především
počet a druh zvolených kritérií. Cena, dodací lhůta a jakost výrobků nemohou
být jediným kritériem u významných materiálů nebo rozsáhlejších objemů při
zásobování. Stejně tak je třeba přihlížet k informacím o dodacích podmínkách,
spolehlivosti dodacích lhůt, dodacích kapacitách, druzích obalů, jednotkách
balení, geografických vzdálenostech atd.
Schéma hodnocení dodavatelů, podle kterého lze stanovit
spolehlivost dodavatelů, se člení na spolehlivost jakosti, lhůt a dodaného
množství. Ke kritériím se přidružují definované stupně plnění, takže je možno
snadno zjistit příslušnou bodovou hodnotu. Celkové bodové ocenění
každého dodavatele se získá dvěma způsoby:
-
vynásobením bodové hodnoty každého kritéria individuální vahou
stanovenou pro každé kritérium,
-
následným sečtením všech kriteriálních hodnot.
Pracovní časy vynaložené na vyhodnocení a výběr dodavatelů musejí
být přiměřené poměru mezi ekonomickou efektivností (náklady/užitek) a
úspěšností zásobovacího rozhodování.
NahoruNástroje zásobovací politiky
K dosažení optimalizace cílů ekonomiky zásobování existuje řada
nástrojů, které jsou částečně odrazem nástrojů odbytové politiky. Podnik ovšem
nedisponuje v rámci zásobování ani rozsahem, ani intenzitou možností rozvíjet
stejné aktivity na trhu zásobování, jako je to na odbytovém trhu. Instrumentář
zásobovací politiky zahrnuje zejména tyto komponenty:
-
rozhodování o cenách a podmínkách zásobování a zásobovacím
množství pro plánované období,
-
politiku kvality, zajištění disponibility těch druhů
jakosti, které se vyžadují pro potřeby užití,
-
politiku výběrových metod, výběr tržních partnerů z
hlediska velikosti, počtu, rozmístění stanovišť a struktury (např. stálí
(kmenoví) nebo nestálí (přechodní, dočasní) dodavatelé) a stanovení cyklů,
-
politiku vedlejších výkonů (doplňkových služeb),
vymezení vedlejších výkonů a doplňkových služeb (např. zajištění úvěru, pomoc
při vývoji výrobků), které dodavatel poskytuje,
-
politiku reklamy a propagace, použití propagace a
reklamy při styku s veřejností s cílem dosáhnout lepších podmínek zásobování
pro určité výrobní faktory nebo společné podnikání.
V návaznosti na vytyčené strategické cíle podniku, taktiku jejich
dosahování a implementační proces zodpovědný útvar zásobování, tj. zpravidla
nákupní oddělení, přistupuje k volbě zásobovací strategie na základě nákupní
portfoliové analýzy, která umožňuje porovnání tržní síly podniku jako
nakupujícího na jedné straně s tržní silou nabízejícího na straně druhé.
NahoruHodnocení dodavatelů
V rámci procesu pořizování či nákupu je pravděpodobně
nejdůležitější činností výběr z řady potenciálních dodavatelů, kteří
jsou schopni požadovaný materiál/službu poskytnout. Vzhledem k množství různých
faktorů, které je nutno brát v úvahu, je kupní proces velmi složitý. Do tohoto
procesu vstupují jak přímí rozhodovatelé, tak další osoby, které rozhodnutí
ovlivňují; společně vytvářejí tzv. rozhodovací jednotku (decision-making
unit). Při přijímání důležitých rozhodnutí podniky stále více využívají
smíšené týmy, složené ze zástupců různých úseků organizace.
V praxi je možno použít celou řadu hodnoticích systémů a metod;
neexistuje "nejlepší“ metoda nebo přístup, který by se hodil pro všechny
organizace. Velmi důležité však je, aby podnik vždy používal konzistentní
metody, které by zvýšily objektivnost procesu hodnocení. Výběr správného
dodavatele má okamžité a dlouhodobé účinky na úroveň zákaznického servisu,
který podnik poskytuje. Při výběru dodavatelů je optimální používat formální
výběrový proces.
Proces výběru dodavatele je obtížnější, pokud se materiály
nakupují na mezinárodních trzích anebo pro zahraniční pobočky podniku.
Suroviny, součástky a díly pořizují podniky ze zahraničních zdrojů většinou
kvůli výhodnější ceně nebo lepší dostupnosti.
Přínosy spojené se správným výběrem a hodnocením
dodavatelů
Finanční přínosy spojené se správným výběrem a hodnocením
dodavatelů mohou být značné, úspory v logistických nákladech se přímo promítají
do zásadních zlepšeních v oblasti zisku. Obdobně i nákupní činnosti mohou mít
příznivé efekty na zisk podniku. Snížení nákladů na materiál jednak zvyšuje
ziskové rozpětí na každou vyrobenou a prodanou jednotku, jednak snižuje celkové
náklady logistiky tím, že snižuje náklady na jednotku a počet jednotek v
zásobách, a tak snižuje investice do zásob.
Navíc lze předpokládat i zlepšení v oblasti…