Ing. Monika Becková
Ekodesign je nástrojem pro vývoj a inovaci produktů, který zahrnuje
mimo technických, ekonomických a dalších požadavků na výrobek také jeho dopady
na životní prostředí. Ve fázi vývoje produktu mají konstruktéři a designéři
možnost ovlivnit 70 - 80 % všech environmentálních aspektů výrobku.
Přístup ekodesignu rozšiřuje současné postupy vývoje produktů o
pohled za hranice podniku. Důležitou podmínkou je však znalost souvislostí
zvolených materiálů, technologických postupů a koncepce výrobku s dopady na
životní prostředí. Pro objektivní posouzení celkových dopadů výrobku na životní
prostředí je důležité zahrnout všechny fáze života výrobku, od výběru použitých
surovin, přes fázi jeho užívání až po jeho odstranění nebo využití na konci
životnosti produktu.
NahoruEkodesign z pohledu výrobce
Stále přísnější požadavky legislativy z hlediska ochrany životního
prostředí stanovují mimo jiné i zodpovědnost výrobců za produkt, rozšířenou na
celý životní cyklus výrobku, tedy i po skončení jeho životnosti. Výrobce je
nucen neustále hledat možnosti jak inovovat své produkty, předvídat možná
rizika, která by je mohla na trhu znevýhodnit, a včas na ně reagovat.
Aby byla inovace výrobků úspěšná, je nezbytné posuzovat nejen
produkt samotný, ale provést analýzu výrobku v celém jeho životním cyklu. Během
těchto analýz se často objeví skryté slabiny i rezervy, které mohou být využity
z hlediska designu výrobku v podobě snížení materiálových a energetických
nároků ve fázi jeho výroby i užívání.
NahoruEkodesign z pohledu spotřebitelů
V současné době jsou na výrobky a poskytované služby kladeny vysoké
požadavky ze strany zákazníků i prostřednictvím nové environmentální
legislativy. Zákazníci dávají přednost kvalitním produktům s nízkými provozními
náklady a dlouhou dobou životnosti. Ekodesign poskytuje vhodné postupy jak tyto
potřeby zákazníků efektivně naplnit z hlediska užitných vlastností
produktů.
NahoruHistorické souvislosti
Začleňování požadavků ochrany životního prostředí do vývoje a
konstrukce výrobků se označuje jako ekodesign, označení je odvozeno z
anglického "ecodesign“.
Pojem design je často vnímán jako označení pro určitý vzhled
produktu, zejména ve vztahu k jeho funkčnosti. Lépe však pojem design vystihuje
návrh nebo konstruování produktu.
V případě ekodesignu je třeba již při navrhování a konstrukci
produktu uvažovat o vlivu produktu na životní prostředí s cílem negativní vlivy
produktů co nejvíce eliminovat. V ekodesignu je tedy vliv produktu na životní
prostředí stejně důležitým faktorem jako jeho funkčnost, nákladovost nebo
vzhled.
Ekodesign je velmi důležitým regulačním nástrojem výrobkově
orientované environmentální politiky. Jeho aplikace by vždy měla vést k
určitému snížení negativního dopadu produktu na životní prostředí.
Začátkem 90. let 20. století dochází k přesunu zájmu v oblasti
posuzování z výrobních procesů na produkty. Tím se začíná definovat výrobkově
orientovaná environmentální politika, která klade požadavky na snižování
negativních vlivů produktů na životní prostředí.
Protože konstrukce výrobku byla často zaměřena na zlepšení hlavně
jedné z jeho důležitých vlastností, bylo zvykem hovořit například o:
-
designu pro bezpečnost (Design for Safety, zkráceně DfS),
-
designu pro podporu kvality (Design for Quality, DfQ).
NahoruDfE (Design for Environment)
Všeobecně se používaná zkratka vyjadřovala jako DfX. V souladu s
tímto označením se pro design zaměřený na ochranu životního prostředí začala
používat zkratka DfE (Design for Environment).
Jsou známé různé přístupy, které organizace uplatňují v procesu
návrhu výrobku a výrobním procesu:
-
Design for Manufacturing (DfM) - konstrukce produktu s ohledem
na jednoduchou vyrobitelnost dílů při minimalizaci výrobních nákladů,
-
Design for Assembly (DfA) - konstrukce produktu s cílem redukce
počtu dílů pro zjednodušení montáže, zjednodušení řízení výroby, zkrácení
výrobního času a vytvoření předpokladů pro jednoduchou demontáž výrobku při
servisu a opravách,
-
Design for Manufacturing and Assembly (DfMA) - kombinace výše
popsaných přístupů,
-
Quality Function Deployment (QFD) - zákaznicky orientovaný vývoj
výrobků, při kterém jsou do technických specifikací systematicky aplikovány
požadavky zákazníků,
-
Design to Costs (DtC) - vývoj a konstruování produktu ve vztahu
k zadaným hrubým nákladovým cílům,
-
Target Costing (TC) - vývoj a konstruování produktu ve vztahu ke
konečné ceně výrobku, akceptovatelné zákazníkem,
-
Life Cycle Costing (LCC) - vývoj a konstruování produktu ve
vztahu k celému životnímu cyklu výrobku.
NahoruVliv na vznik ekodesignu
Na vznik ekodesignu měl velký vliv rozvoj preventivních strategií,
zejména čistší produkce. Základním principem čistší produkce je snížení
produkovaného znečištění přímo u zdroje, tedy v rámci výrobního procesu. Tato
snaha se promítá do návrhu a vývoje produktu, tedy změny stávajícího výrobku
tak, aby nadále plnil požadované funkce, ale zároveň po celou dobu svého
životního cyklu vykazoval co nejnižší negativní dopad na životní prostředí.
Za počátek existence ekodesignu na trhu se považuje rok 1992, když
na veletrhu v Hannoveru německá firma Wilkhahn Ltd představila otočnou
kancelářskou židli v rámci programu Picto 20, která byla zkonstruována dle
zásad ekodesignu.
Odborníci na ochranu životního prostředí hodnotili kladně zejména
to, že všechny použité materiály byly označeny materiálovou identifikační
značkou. Dále byly nahrazeny toxické látky, jako jsou lepidla mechanickými
spoji, což zároveň umožnilo rychlé opravy i demontáž. Také pěnová náplň židle
byly vyrobena bez použití freonů a barviva neobsahovala těžké kovy. Zároveň
firma vybudovala systém zpětného odběru vyřazených židlí, jejich demontáž a
opětné použití recyklovaných materiálů ve výrobě.
Zákazníci ocenili zejména vzhled a snížení ceny židle, umožněné
sníženými výrobními náklady. Díky použití mechanických spojů namísto lepidel
byla významně zjednodušena montáž i demontáž židle, její snadná údržba a tím i
prodloužená životnost.
Zájem o tento výrobek ze strany spotřebitelů vedl k nárůstu prodeje
u spotřebitelů a k zájmu výrobců a prodejců o produkty, u nichž byly aplikovány
zásady ekodesignu.
Návrh zařadit Design for Environment (DfE) do souboru norem řady ISO
14000 byl předložený v roce 1998 v San Francisku na 6. plenárním zasedání
technické skupiny ISO/TC 207.
Integrace environmentálních aspektů do návrhu a vývoje
produktu
Významnou roli má STN ISO/TR 14062:2002 Environmentální management -
integrace environmentálních aspektů do návrhu a vývoje produktu. Poskytuje
návod na začlenění aspektů a je určená pro navrhování a vývoj výrobků bez
ohledu na typ, velikost, umístění a složitost organizace, stejně tak i pro
všechny druhy produktů. Tyto normované postupy jsou dále určeny pro všechny,
kteří jsou odpovědni za proces přijímání rozhodnutí a politik v
organizacích.
Základním východiskem při posuzování vztahu mezi produktem a
životním prostředím je fakt, že všechny produkty, tedy výrobky i služby mají
určitý dopad na životní prostředí. Tento dopad může nastat v kterékoli etapě
životního cyklu produktu, nebo dokonce ve všech jeho etapách. Takovéto dopady
mohou být různého charakteru od nevýznamných, krátkodobých a místních až po
významné, dlouhodobé a globální. Nejčastěji se setkáváme s různými kombinacemi
všech těchto úrovní.
NahoruVýznam pro české právní prostředí
Do českého právního prostředí by se problematika ecodesignu měla
promítnout v oblasti elektrických spotřebičů nebo zařízení využívajících
fosilní paliva.
Vládní novela zákona o hospodaření s energií, která je k projednání
v Parlamentu ČR, požaduje zavedení přísnějších požadavků při návrzích a vývoji
spotřebičů. Jde zejména o požadavky na ochranu životního prostředí. Požadavky
se mají týkat elektrických spotřebičů nebo zařízení využívajících fosilní
paliva. Zpočátku se zaměřuje na běžné domácí spotřebiče, jako jsou pračky nebo
ledničky. Návrh zákona implementuje do české evropskou směrnici. V nejbližší
době by měl být v Bruselu zveřejněn seznam výrobků, kterých se bude ekodesign
týkat v následujících třech letech, spolu s plánem prováděcích opatření.
Výrobce nebo dovozce budou výrobky, které jsou v souladu se směrnicí, označovat
značkou "CE“. Pokud zákon projde Parlamentem, měl by platit od října 2007.
NahoruZásady ekodesignu
Základní zásady ekodesignu byly poprvé formulovány časopisem
Innovation v roce 1992. Od té doby se samozřejmě nástroje výrobkové politiky
stále vyvíjejí, hlavní principy jsou však stále platné.
Jedná se o sedm zásad:
1. Prosazování bezpečných produktů a služeb
Ekodesigneři
musí prosazovat takové produkty a služby, které budou bezpečné z hlediska
zdraví člověka a budou mít co nejmenší negativní dopad na životní
prostředí.
2. Ochrana biosféry
Ekodesigneři musí hledat taková
řešení, aby se minimalizoval únik jakékoliv látky, která by mohla poškodit
biosféru.
3. Udržitelné užívání přírodních zdrojů
Ekodesigneři musí
usilovat jak o udržitelné užívání obnovitelných přírodních zdrojů, tak i o
ochranu vegetace, nezastavěných prostor i původní přírody.
4. Snižování odpadů a zvyšování recyklace
Ekodesigneři se
musí snažit o minimalizaci množství produkovaných odpadů. Za tím účelem budou
při návrzích dbát na trvanlivost, přizpůsobivost, opravitelnost a možnost
recyklace výrobků. Tato kritéria také začlení do svých zakázek a technických
podmínek.
5. Moudré užívání energie
Ekodesigneři musí vybírat
environmentálně bezpečné energetické zdroje a zavádět postupy pro úspory
energie všude, kde to je možné.
6. Snižování rizika
Ekodesigneři musí hledat cesty jak
minimalizovat environmentální a zdravotní riziko jak svých zaměstnanců, tak i
zákazníků.
7. Předávání informací
Ekodesigneři si musí navzájem
předávat informace, které by jim mohly pomoci ve výběru nejvhodnějších
materiálů a procesů.
NahoruPostup uplatnění ekodesignu
Postup při navrhování výrobku s uplatněním zásad ekodesignu se v
hlavních fázích neliší od klasického postupu navrhování produktu. Proces
navrhování vždy vychází ze zadání, které je postupně naplňováno dalšími a
dalšími kroky, vedoucími k postupnému vylepšování s cílem optimálního naplnění
primárně stanovených požadavků na produkt.
Výsledkem je pak zpracovaná závěrečná dokumentace, která je
podkladem pro výrobu očekávaného produktu, odzkoušení prototypu a uvedení
produktu s předpokládaným marketingovým úspěchem na trh.
Základní charakteristikou ekodesignu je stanovení environmentálního
profilu produktu. Environmentální profil produktu je charakterizován zejména
všemi měřitelnými klíčovými znaky produktu, všemi významnými environmentálními
aspekty, kterými produkt může působit na životní prostředí v průběhu celého
svého životního cyklu.
Pro provedení odpovídající identifikace klíčových znaků
environmentálního profilu produktu potřebujeme dostatek vhodných vstupních
informací. Zejména princip předběžné opatrnosti hraje důležitou roli, protože
umožňuje identifikovat možné působení posuzovaného produktu na životní
prostředí, a to i z hlediska použitých materiálů a energetické náročnosti
procesů.
NahoruPostup provádění ekodesignu
Postup provádění ekodesignu je možné rozfázovat následujícím
způsobem:
1. fáze přípravná
Přípravná fáze zahrnuje mnoho činností
informačních i analytických, které vedou k rozhodnutí o provedení ekodesignu
určitého produktu.
2. fáze plánovací
Navazující plánovací fáze pak slouží ke
stanovení rámcových cílů, určení pracovní skupiny a vypracování plánu projektu
pro dosažení těchto cílů.
3. fáze analytická
Tato fáze znamená definování
environmentálního profilu produktu a formulování požadavků na parametry
produktu výsledného.
4. fáze návrhová
Na základě formulovaných požadavků na
parametry produktu jsou navrhována možná řešení.
5. fáze výběrová
Pomocí kriteriálního hodnocení jsou
nejlepší varianty řešení analyzovány po stránce technické, environmentální a
ekonomické.
6. fáze výrobní
Nejlepší varianta je pak rozpracována ve
formě výrobní dokumentace.
Důležitým krokem je provedení marketingového
průzkumu, který je základem pro ověření prodejnosti produktu.
7. fáze hodnotící
Prototypy vyrobené ve výrobní fázi se v
poslední fázi vyhodnotí opět ze všech hledisek a získané zkušenosti se shrnou v
závěrečné zprávě.
NahoruZákladní typy strategií ekodesignu
Základní typy strategií…