20.2.3
Certifikace systémů managementu
Ing. Monika Becková
NahoruDůvody pro certifikaci
Motivy organizací v oblasti zavádění požadavků příslušných norem
(specifikací) a následné certifikace (systémů managementu) jsou v zásadě
trojího typu:
-
potřeba získat certifikát jako důkaz (pro zákazníky, zadavatele
zakázky nebo např. jako jeden z kroků v povinné certifikaci typu výrobků)
splnění požadavků určité systémové normy,
-
potřeba využít systémovou normu jako nástroj řízení (certifikát
je potom "vedlejší produkt“ zavedení požadavků),
-
vize managementu o dalším rozvoji a zvýšení prestiže a
konkurenceschopnosti organizace.
Je dobré si však včas uvědomit, že udělením certifikátu v případě
systémových norem proces nekončí, naopak se dá okamžik certifikace chápat jako
výchozí bod pro další zlepšování (které je koneckonců i požadavkem systémových
norem) a jako takový má samozřejmě dopad na další vývoj v organizaci, bohužel
někdy i v negativním slova smyslu. Nejčastějším důvodem je nadměrné
"papírování“, někdy s tím souvisí i zvýšení počtu režijních pracovníků a v
konečném dopadu i finanční náklady. Jsou zde však i pozitivní hlediska, a to je
např. více příležitostí pro nové zakázky, snížení nákladů na "nejakost“,
eliminace nákladů na pokuty a sankce (BOZP, EMS) apod.
Důvody pro certifikaci se samozřejmě promítnou do důvodů zavedení
příslušných požadavků systémových norem, které musejí předcházet certifikaci.
Takových důvodů je celá řada, např.:
-
potřeba zlepšení organizace činností a systematického řízení
obecně,
-
záměr vedení na jedné straně snížit rizika a na druhé straně
zvýšit účinnost procesů,
-
zvýšit kvalitu produktů,
-
zlepšit spokojenost zákazníků,
-
zvýšit důvěryhodnost a konkurenceschopnost organizace,
-
potřeba certifikace (viz komentář výše).
Certifikace je prostředkem, ale neměla by být zvláště v oblasti
systémů managementu cílem, tím by mělo být skutečně zavedení a uplatňování
příslušných požadavků. Vlastní certifikace (což je prakticky vzato rozhodnutí o
udělení a akt vlastního udělení certifikátu) není také povinným pokračováním
implementace příslušných požadavků, organizace může zavést požadavky, aniž by
nutně následovala certifikace. Nicméně certifikát udělený akreditovaným
certifikačním orgánem (= nezávislou "třetí stranou“) je, jak už bylo uvedeno
výše, důkazem (někdy nezbytným) o nezávislém objektivním posouzení.
NahoruCertifikační orgány
Certifikační orgány jsou nezávislé společnosti, pro které je
používán pojem "třetí strana“. Jsou nezávislé na organizaci, u které provádějí
posuzování shody s relevantními požadavky a následnou certifikaci, a v řetězci
organizace - subdodavatel - certifikační orgán jsou právě tím "třetím“, kdo
posuzuje a podává důkaz formou výstupního dokumentu. Jeho úkolem je posuzovat a
certifikovat způsobilost organizace plnit požadavky příslušné normy (a rovněž
všech doplňkových dokumentů, které jsou požadovány systémem, jaký si organizace
zvolila a hodlá jej uplatňovat), s níž má za úkol certifikace prokázat shodu. V
této činnosti se řídí rovněž určitými pravidly, které v případě akreditovaných
společností představují závazné metodické pokyny pro akreditaci. V ČR je
národním akreditačním orgánem Český institut pro akreditaci, o. p. s. (ČIA),
který vydává MPA (metodické pokyny pro akreditaci) jako souhrn požadavků, které
musí akreditovaný certifikační orgán dodržovat a jejichž dodržování je také
předmětem stálé kontroly ze strany ČIA nad certifikačním orgánem.
V konečném důsledku pak musí být naplněna příslušná ustanovení normy
ČSN EN 45012 v případě certifikace/registrace systémů jakosti a SMBOZP,
ustanovení ISO/IEC pokynu 66:99 v případě certifikace/registrace systémů
environmentálního managementu. Certifikát vydaný akreditovaným certifikačním
orgánem v souladu s podmínkami jeho akreditace a s požadavky příslušných MPA
nese mimo jiné akreditační značku nebo odkaz na akreditaci a je zárukou
kvalifikovaně a objektivně provedeného procesu posuzování shody a certifikace.
Smysl akreditace spočívá tedy právě jednak ve větší důvěryhodnosti certifikátů,
jednak má vliv na platnost a uznávání…