Ing. Jaromír Jaroš
Norma požaduje, aby úlohy odpovědnosti a pravomoci osob, které řídí,
provádí a ověřují činnosti, mající vliv na rizika ve vztahu k aktivitám,
vybavení a procesům organizace, byly být stanoveny, dokumentovány a sdělovány
tak, aby byl usnadněn proces řízení.
Na odpovědnosti vedoucích pracovníků se v souladu s legislativou nic
nemění. Odpovědnost zůstává na vrcholovém managementu. Normou je dána povinnost
jmenovat člena vrcholového vedení jako osobu odpovědnou za to, že systém řízení
je ve shodě se stanovenými požadavky uplatňován ve všech oblastech a ve všech
provozech organizace. Jmenovaný představitel musí mít jednoznačně vymezenou
úlohu, odpovědnost a pravomoc.
Pro naplnění je třeba využít:
V praxi musí být odpovědnost a pravomoc všech osob, které se
podílejí na systému řízení, definována zejména s ohledem na rozhraní mezi
jednotlivými funkcemi. Proto je třeba zpracovat samostatné požadavky pro:
V definování odpovědnosti vrcholového vedení nesmí být
opomenuto:
-
definování celkové politiky,
-
zajištění a zavedení systému,
-
implementace systému řízení.
Střední článek řízení (provozní ved. pracovníci):
-
odpovědnost v rozsahu jejich funkcí,
-
v případě specializované funkce v BOZP organizačním uspořádáním
zabránit dvojí odpovědnosti.
Odpovědnost a pravomoci zpracovat formou v organizaci obvyklou. Jako
doporučení lze uvést:
Pro zajištění jednotného pochopení je důležité, aby s odpovědností a
pravomocemi byli seznámeni všichni na všech úrovních v celé organizaci.
Samostatnou kapitolu tvoří výcvik a odborná způsobilost. Norma
požaduje, aby pracovníci byli odborně způsobilí provádět činnosti, které se
odrážejí v systému řízení. Odborná způsobilost je určena na základě odborných
schopností, získaného vzdělání a zkušeností. Dále se vyžaduje po organizaci
zpracovat a neustále aktualizovat postupy, které zaměstnance na každé funkci
seznámí s:
-
důležitostí shody stanovené politiky a systému řízení,
-
důsledky jejich činnosti na BOZP, a přínosech zlepšené
činnosti,
-
úlohou a odpovědností plynoucí z nedodržení stanovených
postupů.
Do procesu je třeba zahrnout následující prvky:
-
určení stupně znalostí a kvalifikace pro jednotlivé funkce,
-
stanovení postupu pro zjednání nápravy mezi skutečnou a
požadovanou úrovní znalostí a kvalifikace,
-
stanovení odpovídající úrovně školení,
-
pravidelná hodnocení pracovníků, cílem hodnocení je ověřit, zda
úroveň byla dosažena a nadále je doplňována,
-
vést záznamy o provedeném výcviku.
Pro podporu a dosažení stanovených cílů vytvoří organizace programu
výchovy a vzdělávání. Program zahrnuje následující prvky:
-
vysvětlení systému řízení v oblasti BOZP a seznámení s
odpovědností všem pracovníkům,
-
sestavení uceleného programu vzdělávání zaměstnance, a to nejen
pro ty, co zůstávají na svých pozicích, ale zejména pro ty, kteří přicházejí na
jiná funkční místa v rámci organizace,
-
seznámení a praktický výcvik jednání u jednotlivých rizik s
ohledem na postupy, které mají být dodrženy. Podmínkou je, aby to bylo před
zahájením práce.
-
specifické seznámení a praktické zacvičení, které je vyžadováno
pro specializované činnosti,
-
vyžadují-li to okolnosti, specifický výcvik pro řídící
pracovníky, ale i pro subdodavatele nebo jiné osoby, které po určitou dobu
vykonávají svou činnost v areálu organizace. U těchto pracovníků je pak program
stanoven s ohledem na úroveň rizika, kterému jsou vystaveni.
Pro funkčnost systému je nutné výslednou úroveň vyhodnotit. Na
základě výsledků hodnocení provádět korekce.
Výsledky procesu jsou podkladem pro stanovení:
-
kvalifikačních požadavků, rozsah potřeb výcviku,
-
plány pro jednotlivé zaměstnance,
-
záznamy o hodnocení a účinnosti výcviku.
Požadavek normy v konzultaci a komunikaci je nastaven tak, aby
organizace zpracovala postupy, které zajistí obousměrný komunikační tok a jeho
propojení na další zainteresované strany.
Pracovníci musejí být:
-
zapojeni do vývoje a přezkoumání přístupů pro řízení rizik,
-
informování o změnách, které by mohly ovlivnit BOZP na
pracovišti,
-
zastoupeni při jednání, které má dopad do BOZP,
-
informováni, kdo je jejich představitelem na úseku BOZP a kdo je
představitelem vedení.
Na úseku dokumentace je organizaci uloženo vytvořit a udržovat
informace na vhodném médiu, napře. v tištěné nebo elektronické formě.
Informace musí obsahovat základní prvky systému a jejich vzájemnou
provázanost, dále musí obsahovat odkazy na navazující dokumentaci.
Při vlastním postupu je nutné, aby organizace dříve, než začne
vyvíjet dokumentace nutné k podpoře BOZP, přezkoumala stávající stav.
Neexistuje žádný požadavek, aby stávající dokumentace byla nahrazena. Stávající
dokumentace musí však dostatečným způsobem mít řešeny…