8.3.4.1
Základní nebezpečí související s provozem transportních
zařízení
Ing. Antonín Dušátko
Při provozu transportních zařízení se mohou vyskytovat zejména
následující skupiny nebezpečí:
NahoruMechanická nebezpečí
Mechanická nebezpečí existují ve všech případech, kdy zaměstnanci
– obsluha a další zúčastněné osoby mohou utrpět zranění přímým kontaktem s
pohybujícím se transportním zařízením či jeho částí, nebo mohou utrpět zranění
nepřímo při zasažení částmi transportního zařízení, popř.dopravovanými nebo
vykládanými náklady – materiálem. Do skupiny mechanických nebezpečí patří:
a) Nebezpečí stlačení a střihu
Pevné dopravníkové systémy mohou obsahovat části, pohybující se ve
vertikální nebo horizontální rovině, které mohou být aktivovány manuálně nebo
nuceně. Toto nebezpečí může být vytvářeno např.:
-
pohybujícími se částmi míjejícími překážky na lávkách nebo v
průchodových uličkách,
-
kloubově uloženými nebo pohyblivými částmi, pokud pohyb
dopravníku pokračuje při odpojení energie,
-
přejetím správné polohy – např. při snižování, zdvihání nebo
pojezdu.
-
napínacím zařízením s protizávažím.
b) Nebezpečí pořezání nebo střihu
Tato nebezpečí mohou být způsobována např.:
-
nechráněnými ostrými okraji,
-
rohy s hrubými povrchy,
-
dopravovanými náklady – materiálem,
-
rozbitým okenním sklem v kabině obsluhy.
c) Nebezpečí navinutí, vtažení nebo zachycení
Tato nebezpečí se mohou vyskytovat:
- v místech náběhu, kde se unášecí prostředek – pás navíjí
na:
-
v místech náběhu, kde zdvihání pásu na nosných nebo vratných
válečkách může být omezeno jinými prostředky než zatížením, jako např.:
-
v konvexních křivkách,
-
pod násypkami a deskami postranic,
-
u shrnovačů nebo jiných čisticích zařízení,
-
u přenosných částí – např. převodů, spojek, pohonů pásů a
řetězů,
-
mezi dopravovaným materiálem a pevnými komponentami
dopravníku.
d) Nebezpečí úderu vymrštěnými částmi
Jedná se o nebezpečí, které může vzniknout při vymrštění strojních
částí transportního zařízení nebo dopravovaných nákladů – např.:
-
části transportního zařízení umístěného nad pracovní a
provozní plochou,
-
při poruše – přetržení dopravního pásu,
-
vlivem vysypání nebo pádu dopravovaného nákladu,
-
sklouznutím nebo zhroucením dopravovaných nákladů,
-
při náhlém uvolnění nahromaděných nebo zablokovaných
dopravovaných nákladů.
e) Nebezpečí uklouznutí, zakopnutí a pádu
Tato nebezpečí mohou vzniknout zejména:
-
v prostoru pod dopravníkem v provozních prostorech,
-
v okolí konců dopravníků a tam, kde je vykládán náklad,
-
na lávkách, v průchodových uličkách a na prostředcích
přístupu,
-
na ovládacích stanicích a pracovních plošinách,
-
při umístění transportního systému ve venkovním prostředí.
NahoruElektrická nebezpečí
f) Nebezpečí úrazu…