5.5.2
Význam logistiky pro podnik
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Logistika pomáhá podniku zůstat konkurenceschopným a snižovat
náklady. Přístup JIT ve výrobě nabízí zákazníkům široký sortiment výrobků,
které požadují. Mohou chtít množství, která v dané chvíli potřebují, aniž by
museli platit něco navíc za to, že jde o malá množství. Podnik, který dokáže
uspokojit své zákazníky takovým způsobem, je pravděpodobně dost rentabilní a
dost pružný na změny, které jsou adekvátní změnám potřeb zákazníků. Změna ve
filozofii myšlení podniků vychází obyčejně z této zjednodušené úvahy.
V minulosti podniky zpravidla přenášely své náklady na zákazníky.
Cenový vzorec byl zjednodušeně následující:
Náklady + Zisk = Cena.
V dnešním tržním prostředí však zákazníci kladou důraz na
konkurenční cenu, tj. cena je již dána trhem. Znamená to, že podniky musejí
redukovat své náklady, aby dosahovaly zisku:
Cena – Náklady = Zisk.
Kde však hledat cestu ke snižování nákladů? Jak si zajistit
odpovídající, přiměřený zisk a udržet se s cenou na konkurenční úrovni?
Zdánlivě jde o velmi složitý a těžce řešitelný problém. Ve skutečnosti je však
odpověď na uvedené otázky velmi jednoduchá. Eliminujme ztráty, které provázejí
výrobek podél celého výrobního cyklu.
NahoruZtráty ve výrobě
Zákazníci dnes požadují různé výrobky, a to právě v množstvích,
která potřebují. Očekávají rovněž vysokou kvalitu, dobrou cenu a okamžité
dodání svých objednávek. Výroba JIT pomáhá podnikům stát se více
konkurenceschopnými výrobou požadovaného sortimentu při udržení nízkých
nákladů, vysoké kvality a krátkých dodacích lhůt. Mohou to dokázat tím, že
eliminují ztráty ve výrobních procesech. Pokud se zamyslíme nad základními cíli
optimalizace logistického řetězce, vidíme, že většinou jde o eliminaci ztrát,
která ve skutečnosti představuje zvyšování kvality jednotlivých procesů.
NahoruIdentifikace ztrát
Ztrátou je ve výrobním procesu vše, co zvyšuje náklady bez
toho, že doplňuje produkt o přidanou hodnotu. Ztráta nestojí pouze peníze, ale
prodlužuje čas na vyrobení produktu a jeho doručení zákazníkovi. Zabraňuje
podniku být produktivnějším při výrobě výstupů na základě svých zdrojů. V
následující tabulce je uveden seznam osmi nejvýznamnějších ztrát ve výrobě.
NahoruNadvýroba je ztráta
Za nadvýrobu považujeme stav, kdy podnik vytváří své výrobky nebo
polotovary, tj. své výstupy, na které nemá aktuální objednávky. Jde o nejhorší
a zároveň nejnebezpečnější ztrátu, protože tato ztráta generuje jiné ztráty - nadbytečné zásoby.
Velké objemy se realizují obyčejně proto, že změny výroby trvají
příliš dlouho na to, aby časté změny ve výrobě byly ekonomicky únosné. Na
druhé straně často zapomínáme na to, že nadbytečné zásoby jsou spojeny s
náklady. A ne vždy si uvědomujeme, že produkce nepotřebných položek
prodlužuje čas vedoucí k množství, které požaduje zákazník. Přesto existují
techniky rychlých změn, které nám umožní vyrábět i menší množství, a to
ekonomicky.
NahoruZásoby jsou ztráta
Zásoby představují akumulaci výrobků, polotovarů nebo materiálů v
každé fázi výrobního procesu. Často si plánujeme zvláštní zásoby (pojistná zásoba), abychom se v podniku vyhnuli problémům, mezi které patří
zejména:
-
nerovnoměrnost výroby,
-
opožděné dodávky od dodavatelů,
-
kvalita produkce (zmetky),
-
prostoje strojů,
-
dlouhé časy při změnách ve výrobě.
Zásoby jsou však ve skutečnosti ztráta. Zejména proto,
že vyvolávají jiné skryté problémy. Když nám v podniku existuje pojistná
zásoba, pracovníci nejsou zpravidla ničím motivováni k tomu, aby se snažili
realizovat potřebná zlepšení a inovace.
Existence zásob však navíc v libovolné fázi výrobního procesu
způsobuje dodatečné ztráty, mezi které můžeme řadit následující oblasti,
mezi které patří doprava, skladování, poškození a zpoždění.
NahoruDoprava
Když se vyrábějí položky,…