11.3.5
Vykazování stavu konfigurace
RNDr. Milan Čepera, Ph.D.
Vykazování stavu konfigurace je proces vytvoření a udržování
databáze informací nezbytných k provádění managementu konfigurace, jehož cílem
je poskytovat důvěryhodné zdroje informací pro podporu všech činností v
projektech nebo zakázkách. Mohou to být například řídicí činnosti, činnosti
systémového inženýrství, vývoje, výroby, logistické podpory, údržby atd.
Systém vykazování konfigurace má následující úkoly:
-
zaznamenává aktuální schválenou dokumentaci a identifikátory pro
položky a jejich dokumentaci,
-
zaznamenává a podává zprávy o stavu rozpracovaných změn - od
počáteční potřeby změny, přes schválení (nebo neschválení) až k jejímu
zavedení,
-
zaznamenává a podává zprávy o stavu všech kritických nebo
hlavních požadavků na odchylku, které ovlivní konfiguraci systému nebo
položek,
-
zaznamenává a podává zprávy o výsledcích auditu konfigurace a
také stav a pokyny k nakládání s identifikovanými nesrovnalostmi zjištěnými při
auditu,
-
zaznamenává a podává zprávy o stavu zavádění schválených
změn,
-
shromažďuje a poskytuje informace o sledovatelnosti systému a položek a jejich dokumentace,
-
zaznamenává efektivitu a stav zavedení změn (myšleno změn
návrhu, výroby, modifikace, přepracování a změny režimu údržby) ve všech
dodaných systémech (položkách) u všech zákazníků,
-
zaznamenává (nejlépe v elektronické podobě) dokumentaci (včetně
identifikátorů) po každé revizi, vyplývající z realizované změny nebo po vzniku
nové modifikace nebo verze softwaru.
Poskytování informací o produktu a jeho aktuálním stavu nemusí být
omezeno pouze na interní použití ve firmě. Jestliže potřebuje stát určitým
způsobem dohlížet a zasahovat do životního cyklu systému, který bude od
dodavatele pořizovat, má mít možnost přístupu do takové jeho databáze. V USA je
např. zaveden elektronický systém pro komunikaci dodavatelů a státu v oblasti
managementu konfigurace (automatický informační systém managementu konfigurace
= Automated Configuration Management Information System - CM AIS), který
zabezpečuje výměnu informací. Návod, jak takový systém používat je obsažen v
MIL-STD-2549, včetně pokynů pro identifikaci položek konfigurace, dokumentaci
konfigurace, řízení konfigurace, zaznamenávání výsledků auditů konfigurace, a
dále velmi podrobně rozvádí obsah a formáty všech 10 datových balíčků
potřebných pro komunikaci s databází. Tento standard a v něm uváděné činnosti
se v USA používají při všech aktivitách souvisejících s pořizováním materiálu,
výzbroje a výstroje pro armádu USA, kde je povinnost zaznamenávat, udržovat a
poskytovat informace o managementu konfigurace.
Typickými výstupy ze systému pro vykazování konfigurace jsou v etapě
návrhu a vývoje tyto informace:
-
datum uvolnění a stav schválení každého dokumentu,
-
základní vývojová úroveň konfigurace (je tvořena souborem
dokumentů na vstupu do etapy vývoje - mohou to být dokumenty jak zákazníka, tak
dodavatele),
-
údaje o konfiguraci položky během vývoje, a to aktuální údaje i
údaje dřívější (tzn. že vznikem nových údajů se staré nepřemažou, ale zůstávají
v databázi),
-
stav všech rozpracovaných technických změn a odchylek,
-
efektivnost a stav zavedení všech schválených změn a odchylek,
včetně vlivu na přepracování položky,
-
požadavky na testování nebo na certifikaci či technickou
způsobilost položky, které musejí být provedeny do ukončení vývoje,
-
jak byla provedena verifikace položek,
-
výsledky funkčního auditu konfigurace.
Typickými výstupy ze systému pro vykazování konfigurace jsou v etapě
výroby tyto informace: