Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Typy distribuce v logistickém řetězci

18.1.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

10.3.2 Typy distribuce v logistickém řetězci

Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D., ALog.

Při dodávkách zboží lze použít tři typy distribuce:

  • intenzivní distribuci,

  • výběrovou (selektivní) distribuci,

  • výhradní (exkluzivní) distribuci.

Intenzivní distribuce

Při použití intenzivní distribuce se produkt prodává prostřednictvím co největšího množství počtu maloobchodů a velkoobchodů. Tento typ je vhodný pro výrobky, jako např. žvýkačky, cukrovinky, nealkoholické nápoje, pečivo, filmy nebo cigarety, kde je primárním faktorem, který ovlivňuje nákupní rozhodnutí, pohodlnost a příhodnost nákupu daného zboží. K průmyslovým výrobkům, pro které se hodí intenzivní distribuce, patří např. kancelářské sponky, izolepy, šanony, kancelářský papír, průhledné fólie, šroubky a hřebíky.

Výběrová distribuce

U výběrové distribuce je počet obchodů, ve kterých se výrobek prodává, sice omezený, ale ne natolik jako v případě výhradní distribuce. Díky pečlivému výběru vhodných velkoobchodů nebo maloobchodů se může výrobce soustředit pouze na ty zákazníky, kteří mu přinášejí největší zisky, a vybudovat si tak dobře fungující obchodní vztahy, které zajistí vhodný způsob prodeje jeho výrobků. Výrobce se také může rozhodnout omezit počet prodejních míst v případě, že jeho produkty vyžadují speciální servis nebo speciální prodejní podporu. Výběrová distribuce se používá u takových produktů, jako jsou oděvy, přístroje pro domácnost, televize, stereo zařízení, bytové zařízení nebo sportovní vybavení.

Výhradní distribuce

Pokud se určitý výrobek prodává v určitém regionu pouze na jednom prodejním místě (v jednom obchodě), které má na prodej licenci, jedná se o výhradní distribuci. Tímto způsobem se prodávají např. některé druhy automobilů, některé dražší typy/značky přístrojů pro domácnost, značkový nábytek nebo určité druhy oděvů, jejichž značka se těší velké oblibě. Zejména to platí u výrobků, kdy je spotřebitel ochoten kvůli jejich nákupu podstoupit nepříjemnosti spojené s nutností překonat jistou vzdálenost. K výhradní distribuci sahá výrobce obvykle tehdy, když na straně velkoobchodního nebo maloobchodního partnera vyžaduje agresivnější způsob prodeje nebo když je pro něj řízení toku z nějakých důvodů obzvlášť důležité. Výhradní distribuce může zvyšovat image výrobku, což výrobci umožňuje nasadit vyšší maloobchodní ceny.

 
 Napište nám
 Beru na vědomí, že tento formulář neslouží pro zadávání odborných dotazů, ale pro zasílání Vašich podnětů a postřehů k fungování portálu. Pro zadávání odborných dotazů prosím používejte tento formulář. Děkujeme za pochopení.
 Děkujeme, na Váš podnět budeme reagovat do 24 hodin v rámci pracovního týdne.
Input: