8.3.4.2
Úrazovost vykazovaná při provozu transportních
zařízení
Ing. Antonín Dušátko
NahoruCelková úrazovost
Provoz nejrůznějších transportních zařízení – dopravníků významným
způsobem ovlivňuje celkovou pracovní úrazovost České republiky. Kupříkladu v
zemědělství lze odhadnout, že z celkového počtu úrazů je jich 3,2 % způsobeno
při provozu nejrůznějších dopravníků; v rámci vnitrozávodové dopravy pak cca 5
%. Celostátně se provoz a obsluha nejrůznějších dopravníků dlouhodobě podílí v
rozsahu od 0,7 % do 1,2 % na celkovém počtu pracovních úrazů. Nutno ale
zdůraznit značnou závažnost této úrazovosti; nejzávažnější úrazovost –
úrazovost smrtelná, ke které dochází při provozu a obsluze dopravníků, se
dlouhodobě podílí dokonce v rozsahu od 1,5 % do 3,9 % na celkovém počtu
smrtelných pracovních úrazů v rámci České republiky.
NahoruRozbor celkové úrazovosti
Podíl jednotlivých druhů dopravníků na úrazovosti vykazovaný u
tohoto zařízení je zřejmý z následujícího přehledu:
NahoruRozbor smrtelné úrazovosti podle druhu dopravníku
Na smrtelné úrazovosti se rozhodujícím způsobem podílejí pásové
dopravníky; – viz následující přehled:
NahoruRozbor smrtelné úrazovosti podle nehodové události
Z dosud uvedeného vyplývá, že na provoz pásových dopravníků se
váže výrazná část úrazovosti – zejména té nejzávažnější, vykazované v rámci
celé skupiny dopravníků. K hlubšímu poznání jednotlivých nehodových událostí,
ke kterým dochází v okamžiku vzniku úrazového děje, je určen následující
přehled:
Rozbor smrtelné úrazovosti podle činnosti postiženého v
kritickém okamžiku
Pro stanovení potřebných protiúrazových opatření je důležité
poznat počínání postižených v kritickém okamžiku – viz následující přehled:
NahoruVyužití úrazové analýzy
Předložená úrazovost a její analýza představuje pro zaměstnavatele
provozující transportní zařízení, ale i pro odbornou veřejnost zabývající se
bezpečností práce, cenné informace, které lze využít zejména při vyhledávání
jednotlivých rizik a provádění jejich rozborů, dále při eliminaci rizik
odstranitelných a přijímání potřebných opatření pro minimalizaci
neodstranitelných rizik.
NahoruZákladní orientace a využití úrazové analýzy
Prioritní požadavek na zajištění bezpečnosti jednotlivých skupin
dopravníků spočívá v eliminaci příslušných nebezpečí – a to primárně již v
etapě jejich navrhování (kupř. záměnou typu, způsobu pohonu apod.) a sekundárně
v rámci jejich provozu (opět výměnou provozovaného dopravníku za jiný bezpečný
typ – po zralé technické, provozní a ekonomické úvaze; zejména pak v rámci
probíhající rekonstrukce či modernizace příslušné technologie). Kupříkladu
klasický pásový dopravník lze nahradit trubkovým dopravníkem, bez
…