14.2.1.1
Systém managementu spolehlivosti
Prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Systém managementu spolehlivosti je součástí celkového systému
managementu organizace. Poskytuje základní organizační strukturu pro strategický směr politiky spolehlivosti, řízení spolehlivostních funkcí
(funkčních míst) a koordinaci všech spolehlivostních procesů. Pro přizpůsobení
úsilí k dosažení žádoucích cílů spolehlivosti je zapotřebí včas věnovat
pozornost plánům spolehlivosti a rozvržení příslušných zdrojů. Pro
zajištění spolehlivosti produktu je zásadně důležité, aby byla bezporuchovost a
udržovatelnost při návrhu zabudována do produktu a aby byla ověřena
jejich přijatelnost v různých etapách realizace produktu. K udržení
spolehlivosti při používání produktu je zapotřebí vynaložit přiměřené úsilí
na údržbu, pokud dostupná technologie neumožňuje dosáhnout bezporuchových
životních cyklů.
V této kapitole jsou popsány základy systémů managementu
spolehlivosti a pro organizace se v ní poskytují obecné principy směřující:
-
k vytvoření systému managementu spolehlivosti, aby byly
dosaženy cíle spolehlivosti produktu,
-
ke zjištění potřeb a očekávání zákazníka týkajících se
spolehlivosti a způsobu, jak je splnit,
-
k napomáhání při vypracování plánů spolehlivosti,
-
k měření a zlepšování efektivnosti systému managementu
spolehlivosti,
-
k usnadnění komunikace o spolehlivostních
činnostech.
Organizace má vytvořit a udržovat systém managementu
spolehlivosti ke směrování a řízení spolehlivostních činností. Systém
managementu spolehlivosti má být nedílnou součástí celkového systému
managementu organizace. Organizace má:
-
identifikovat spolehlivostní činnosti týkající se
obchodních potřeb organizace,
-
stanovit cíle spolehlivosti a naplánovat etapy
životního cyklu produktu přiměřené specifickým projektům,
-
zajistit včasné uplatnění příslušných časově
fázovaných spolehlivostních činností během všech použitelných etap
projektu,
-
určit kritéria a metody pro posuzování spolehlivosti,
hodnocení a přejímku produktu,
-
poskytnout dostupné zdroje a informace nutné k
zajištění realizace produktu uplatněním příslušných spolehlivostních činností v
projektech,
-
monitorovat spolehlivostní činnosti a měřit a
analyzovat výsledky pro neustálé zlepšování,
-
povzbuzovat ke spolupráci při aplikacích procesu (návrhu, realizaci produktu, poskytování služeb atd.), aby se činnosti procesu
udržely nákladově efektivní,
-
podporovat vztahy mezi dodavatelem, organizací a
zákazníkem, aby se dosáhlo celkových cílů projektu a spokojenosti
zákazníka.
Typický vývojový diagram kroků procesů pro management
spolehlivosti je ukázán ve schématu.
Schéma – kroky procesu pro management spolehlivosti:
Mimořádně důležité je dokumentování systému managementu
spolehlivosti. Tato dokumentace má zahrnovat:
-
dokumentované prohlášení o politice a cílech
spolehlivosti,
-
plány spolehlivosti,
-
metody spolehlivosti příslušné k danému projektu nebo obchodu
organizace,
-
záznamy o spolehlivosti.
Důležité pro realizaci systému managementu spolehlivosti je rozklad procesů do jednotlivých etap životního cyklu produktu. Jde o
tyto etapy a jejich charakteristiky:
-
Etapa koncepce a stanovení požadavků
Etapa koncepce a stanovení požadavků je etapa životního cyklu,
během níž se určuje potřeba produktu a specifikují se jeho cíle. V průběhu této
etapy se pokládají základy spolehlivosti produktu a jejích důsledků pro náklady
životního cyklu produktu. Rozhodnutí učiněná během této etapy mají největší
dopad na výkonnostní funkce produktu a na náklady vyplývající z jeho
vlastnictví.
Má se zavést plán spolehlivosti, aby usměrňoval následné
etapy. Úkoly programu spolehlivosti aplikované během etapy koncepce a stanovení
požadavků se mají soustředit na splnění zamýšlených cílů produktu a na
stanovení zásadních potřeb zajištěnosti, aby byly zachovány spolehlivé
výkonnostní funkce. Během etapy koncepce a stanovení požadavků se má uvážit
vypracování a vyhodnocení alternativních přístupů.
-
Etapa návrhu a vývoje
Etapa návrhu a vývoje je etapa životního cyklu, během níž se
vytváří architektura, hardware a/nebo software systému. Jsou v ní zachyceny a
dokumentovány příslušné informace o produktu, aby se usnadnila následná výroba
a…