dnes je 16.4.2024

Input:

Směrnice "Plánování v oblasti environmentálního managementu

14.5.2013, , Zdroj: Verlag Dashöfer

21.3.9
Směrnice "Plánování v oblasti environmentálního managementu“

Doc. Ing. Alois Fiala, CSc., Ing. Monika Becková a kolektiv autorů

VZOR: Směrnice "Plánování v oblasti environmentálního managementu“ /rtf/

SMĚRNICE EMS
"PLÁNOVÁNÍ V OBLASTI
ENVIRONMENTÁLNÍHO
MANAGEMENTU“
Vydání: 1/2013
Změna: –
Účinnost: 1. 4. 2013

Obsah:

1 Účel

2 Oblast platnosti

3 Definice pojmů a zkratky

3.1 Definice pojmů

3.2 Použité zkratky

4 Příslušnosti

5 Popis procesu plánování OŽP

5.1 Postup identifikace a hodnocení environmentálních aspektů

5.2 Registr právních (a jiných) požadavků

5.3 Environmentální cíle, cílové hodnoty a programy

6 Pokyny a poznámky

7 Související dokumentace

8 Změnová služba

9 Rozdělovník

10 Seznam příloh

1. Účel

Tento dokumentovaný postup stanoví základní pravidla pro plánování ochrany životního prostředí ve společnosti AEC ve smyslu požadavků normy ISO 14001, čl. 4.3.

2. Oblast platnosti

Tato směrnice je závazná v rozsahu celé společnosti AEC pro zaměstnance i všechny pracovníky, kteří pracují ve prospěch společnosti a/nebo z jejího pověření.

3. Definice pojmů a zkratky

3.1 Definice pojmů

  • Environmentální aspekt: prvek činnosti, výrobku nebo služby, který může ovlivňovat životní prostředí (např. produkce dopadů...)

  • Významný environmentální aspekt: aspekt (viz výše), který má popřípadě může mít významný dopad na životní prostředí (např. produkce nebezpečného odpadu, velké množství odpadů...)

  • Environmentální dopad: změna v životním prostředí způsobená environmentálním aspektem (např. poškození vodního toku)

  • Environmentální cíl: záměr, vycházející z environmentální politiky a z významných environmentálních aspektů a dopadů, který si organizace sama stanoví a pokud možno i kvantifikuje (např. snížení produkce odpadů).

3.2 Použité zkratky

  • EA: Environmentální aspekt

  • BL: bezpečnostní list

  • NCHL: nebezpečné chemické látky

  • OŽP: Ochrana životního prostředí

  • PHM: pohonné hmoty (benzin, nafta)

  • PM: představitel managementu

  • RPP: registr právních (a jiných) požadavků

  • VEA: Významný environmentální aspekt

  • ILNO: identifikační list nebezpečného odpadu

4. Příslušnosti

Jednatel společnosti:

  • odpovídá za plánování, uplatňování, zajišťování zdrojů a kontrolu systému řízení v oblasti OŽP

PM společnosti:

  • odpovídá za kontrolu systému řízení v oblasti OŽP

  • odpovídá za vyšetření neshod a jejich příčin

  • spolupracuje při návrhu opatření

  • analyzuje záznamy o neshodách jako součást podkladů pro přezkoumání vedením

Odpovědný pracovník (stavební technik, vedoucí skladu, technik – obchodník):

  • odpovídá za dodržování požadavků právních předpisů, vnitřních směrnic společnosti, plnění pokynů nadřízených pracovníků v oblasti OŽP

  • odpovídá za zajištění požadavků na OŽP na jemu svěřeném úseku

Interní auditor:

  • identifikuje neshody v OŽP

  • spolupracuje na stanovení příčiny a návrhu opatření

  • zodpovídá za řádný průběh kontroly včetně pořízení záznamu z kontroly

5. Popis procesu plánování OŽP

5.1 Postup identifikace a hodnocení environmentálních aspektů

Environmentální aspekty jsou identifikovány pro:

  • Všechny činnosti

  • Veškeré služby

  • Používané výrobky

EA jsou identifikovány při zohlednění podmínek běžného i mimořádného případně při havarijních stavech, vztahující se k činnosti minulé, současné i plánované.

Jsou určovány aspekty přímé tj. vlastní i aspekty nepřímé od subdodavatelů, které může organizace ovlivňovat nepřímo (např. smluvně). Za určování environmentálních aspektů a dopadů odpovídá PM ve spolupráci s odborným poradcem.

Při identifikaci environmentálních aspektů se zvažují např.:

  • řízené a neřízené emise do ovzduší

  • řízené a neřízené vypouštění odpadních vod

  • produkce odpadů

  • kontaminace půdy a podzemní vody, budov

  • ovlivňování okolí hlukem, zápachem, prachem, vibracemi, elektromagnetickými a vizuálními jevy

  • účinky na specifické části ŽP a ekosystémy

  • čerpání přírodních zdrojů (spotřeby energií, vody, materiálů a surovin)

  • únik nebo výbuch zemního plynu

Hodnocení významnosti provádí pracovní tým složený z vedoucích pracovníků, PM případně externího odborníka. Tým provádí hodnocení dle dále uvedených kritérií. O konečném přiřazení významnosti rozhoduje PM.

Pro vyhodnocení významnosti aspektů a dopadů jsou rozhodující tato kriteria:

  • pravděpodobnost a četnost výskytu (K 1)

  • možné následky (K 2)

  • požadavky právních a jiných předpisů (K 3)

Přitom se dále přihlíží k okolnostem vyplývajícím z:

  • závazků v environmentální politice

  • oprávněných stížností a zájmů zainteresovaných stran

  • zájmů regionálních, lokálních, globálních

Výpočet a stupnice významnosti aspektů a dopadů:

Výslednou hodnotu významnosti EA udává součin:

EA = K1 × K2 × K3

Přičemž platí:

  • Nevýznamný aspekt: EA je menší než 10 → NEA

  • Významný aspekt: EA je větší nebo rovno 10 → VEA

Informace, týkající se EA, jsou shrnuty v řízeném dokumentu – Registru environmentálních aspektů.

Pro VEA jsou stanovovány cíle EMS na příští období, přičemž platí, že alespoň jeden ze stanovených VEA musí být do cílů odpovídajícím způsobem zahrnut.

Registr aspektů schvaluje jednatel společnosti.

Aktualizace registru:

Přezkoumání registru a jeho aktualizace je nutná při:

  • zařazení nového environmentálního aspektu

  • při každé změně vyhodnocení významnosti environmentálního aspektu

  • při technologických změnách

  • při změně provozovny, pracoviště, objektu

  • při změnách procesů

  • změně nakupovaného zboží nebo materiálů

  • změně právních a jiných požadavků

  • minimálně 1× za rok

Za celkovou aktualizaci odpovídá PM.

5.2 Registr právních (a jiných) požadavků

Přehled právních předpisů (RPP) vztahujících se k ochraně životního prostředí společnosti je

Nahrávám...
Nahrávám...