dnes je 19.4.2024

Input:

Sdělení ÚOHS k fungování kolektivních systémů z pohledu hospodářské soutěže

27.3.2014, , Zdroj: Verlag Dashöfer

6.9.2
Sdělení ÚOHS k fungování kolektivních systémů z pohledu hospodářské soutěže

Mgr. Martina Smejkalová, Mgr. Igor Pospíšil

Sdělení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 14.8.2014.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále též "Úřad") provádí v rámci výkonu své pravomoci dané § 20 odst. 1 písm. a) a § 20 odst. 1 písm. b) zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon" nebo "zákon o ochraně hospodářské soutěže"), šetření v oblasti obalového a odpadového hospodářství.

Úřadem bylo při prováděném šetření (mimo jiné) zjištěno, že Krajský úřad Jihočeského kraje, odbor životního prostředí, zemědělství a lesnictví vydal dne 20. 12. 2012 rozhodnutí, kterým udělil společnosti EKO-KOM, a.s., se sídlem na Pankráci 1685/17, 140 21 Praha 4, IČ 25134701 podle ustanovení § 14 odst. 1 zák. č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o odpadech"), souhlas k provozování zařízení ke sběru a výkupu odpadů a s jeho provozním řádem, tj. mobilního zařízení ke sběru a výkupu odpadů a s jeho provozním řádem. Toto rozhodnutí nabylo právní moci dne 15. ledna 2013.

Vzhledem k výše uvedenému rozhodnutí Úřad pokládá za nezbytné seznámit pracovníky odborů životního prostředí Krajských úřadů se skutečností, že vydávání rozhodnutí, na jejichž základě je umožněno provozování zařízení ke sběru a výkupu odpadů, resp. obecně je umožněn výkon činnosti dle zákona o odpadech, autorizované obalové společnosti, je zřetelně v rozporu se zákonem o obalech, může však být i v rozporu s právními předpisy na ochranu hospodářské soutěže (k tomu viz níže).

Úvodem Úřad považuje za důležité uvést obecný právní rámec dané problematiky. Dle § 16 zák. č. 477/2001 Sb., o obalech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o obalech"), se autorizovanou obalovou společností rozumí právnická osoba založená jako akciová společnost, které bylo vydáno rozhodnutí o autorizaci podle § 17 zákona o obalech. Autorizací se pak rozumí oprávnění zajišťovat sdružené plnění povinnosti zpětného odběru a využití odpadu z obalů a k tomuto účelu uzavírat smlouvy o sdruženém plnění podle § 13 odst. 1 písm. c) zákona o obalech. Autorizovaná obalová společnost smí ze zákona zajišťovat výhradně sdružené plnění svým akcionářům a klientům, dále disponuje oprávněním provádět činnosti s tím spojené a dále dle § 22 zákona o obalech smí vykonávat pouze poradenskou, výzkumnou, osvětovou nebo propagační činnost v oblasti zpětného odběru a využití obalů. Dikce zákona o obalech a zákona o odpadech tedy cílí na přesné rozlišování mezi nakládání s obaly a odpady z obalů ve smyslu zákona o obalech a nakládáním s běžnými odpady ve smyslu zákona o odpadech. Tyto režimy se v praktické rovině obecného hospodaření s odpady mohou prolínat, avšak jak je z právní úpravy zřejmé, mají být striktně rozlišovány a oddělovány. Ze zákona je autorizované obalové společnosti tedy zakázáno vyvíjet činnost dle zákona o odpadech.

Jak Úřad zmínil již v úvodu, není výše uvedené pouze ve zřejmém rozporu se zákonem o obalech, ale může mít také dopad na soutěžní prostředí. Úřad uvádí, že vyvíjením činnosti autorizované obalové společnosti na trzích sběru a výkupu odpadů může docházet k deformaci soutěžního prostředí na těchto trzích, přičemž z výše uvedeného je patrné, že taková společnost není s vysokou pravděpodobností oprávněna na tyto trhy vůbec vstupovat a vykonávat na nich činnost.

V této souvislosti Úřad podotýká, že není oprávněn posuzovat porušení zákona o obalech, náleží mu však oprávnění i povinnost vyjádřit se k možnému narušení hospodářské soutěže. Autorizovaná obalová společnost disponuje ke své zákonem předvídané činnosti značným objemem prostředků vybraných na

Nahrávám...
Nahrávám...