dnes je 16.4.2024

Input:

Revize ISO 9001:2015 - 10. Část normy, nové přílohy, přechodné období

4.3.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.71
Revize ISO 9001:2015 – 10. Část normy, nové přílohy, přechodné období

Ing. Monika Becková

10 Zlepšování

Kapitola 10 se - stejně jako předchozí kap. 9 - skládá z původních článků přesunutých z kap. 8 (Měření, analýza a zlepšování). Kromě přesunů a tím jiné struktury se v zásadě změny týkají opět pouze jiných formulací téhož. K výraznější změně patří pouze úprava týkající se preventivních opatření.

Kapitola 10 se skládá z 3 ucelených dílů, v nichž jsou obsaženy zejména požadavky na neshody, nápravná opatření a zlepšování.

Již zde nenajdeme požadavky původně stanovené ve čl. 8.5.3 (Preventivní opatření); jednak se tento termín v nové normě nepoužívá, a jednak požadavky s tím související jsou nově obsahem čl. 6.1 (Opatření pro řešení rizik a příležitostí).

Kapitola 10 bude mít následující části:

10.1 Obecně

Článek obsahuje požadavky původně stanovené ve stávajícím čl. 8.5.1 (Neustálé zlepšování). Pokud se týká zlepšování, organizace obecně musí – v podstatě stejně jako dosud - zajistit následující požadavky.

Dříve:

Organizace musí:

  • neustále zlepšovat efektivnost systému managementu kvality (ve stručnosti) prostřednictvím:

    1. politiky,
    2. cílů,
    3. auditů,
    4. analýz,
    5. opatření,
    6. přezkoumávání.

Nyní:

Organizace musí:

  • určit a zvolit příležitosti pro zlepšování a implementovat nezbytná opatření pro splnění požadavků zákazníka a zlepšení jeho spokojenosti.

  • to podle potřeby musí zahrnovat:

    1. zlepšování procesů, aby se zabránilo neshodám;
    2. zlepšování produktů a služeb, aby se splnily známé a předpokládané požadavky;
    3. zlepšování výsledků systému managementu kvality.

Pozn.: Původní verze zdůrazňovala hlavně zlepšování efektivnosti systému managementu kvality (byť jeho cílem je zvyšování spokojenosti zákazníka). Nyní již na první pohled klade důraz právě plnění požadavků zákazníka a zlepšování jeho spokojenosti. Je to ale jen jiná formulace téhož požadavku.

Nově je doplněna poznámka, že zlepšování může probíhat reaktivně (např. nápravné opatření), postupně (např. neustálé zlepšování), skokovou změnou (např. průlom), kreativně (např. inovace), nebo reorganizací (např. transformace).

10.2 Neshody a nápravná opatření

Článek obsahuje požadavky původně stanovené ve stávajícím čl. 8.5.2 (Nápravná opatření). Z upraveného článku je patrná změna přístupu k neshodám, které se nyní řeší dohromady, stejným procesem, ať jde o produkt, službu či proces. Ke změnám opět i v tomto případě patří eliminace povinného dokumentovaného postupu. Článek je nově strukturován do dvou samostatných odstavců.

Původně:

Organizace musí:

  • provádět opatření k odstranění příčiny neshody ..;

  • musí být vytvořen dokumentovaný postup ...

Nyní:

10.2.1 Vyskytne-li se neshoda, včetně neshod vyplývajících ze stížností, musí organizace:

  • reagovat na neshodu a, přichází-li to v úvahu:

    1. přijmout opatření k řízení a nápravě neshody;
    2. vypořádat se s následky;
  • provést hodnocení potřeby přijmout opatření pro odstranění příčiny neshody, aby se tato neshoda neopakovala nebo se nevyskytla někde jinde;

    1. přezkoumáním neshody;
    2. určením příčin neshody;
    3. určením, zda existují podobné neshody nebo by se mohly potenciálně vyskytnout;
  • realizovat všechna potřebná opatření;

  • přezkoumat efektivnost všech přijatých nápravných opatření;

  • provést změny v systému managementu kvality, pokud je to zapotřebí.

Nápravná opatření musí být přiměřená účinkům neshod, které se vyskytly.

V některých případech je nemožné příčinu neshody odstranit.

Nápravné opatření může snížit pravděpodobnost opětovného výskytu na přijatelnou úroveň.

Pozn.: Vlastní postup nápravných opatření se nezměnil. Je zde ale doplněno nové ustanovení, které připouští, že příčinu vždy odstranit nejde, může však připadat do úvahy alespoň snížit riziko. Tato klauzule je opět důkazem přístupu nové normy k řízení systému managementu kvality na základě rizik.

10.2.2 Organizace musí uchovávat dokumentované informace jako důkazy:

  • o povaze neshod a veškerých přijatých následných opatření;

  • o výsledcích všech nápravných opatření.

Pozn.: Nový samostatný článek 10.2.2 nestanovuje nové požadavky.

10.3 Neustálé zlepšování

Článek obsahuje požadavky původně stanovené ve stávajícím čl. 8.5.1 (Neustálé zlepšování). Také zde nebyly doplněny žádné nové požadavky.

Původně:

  • Organizace musí neustále zlepšovat efektivnost systému managementu kvality ...atd.

Nyní:

Nahrávám...
Nahrávám...