14.2.1.4
Realizace produktu
Prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Realizace produktu v organizaci v systému managementu
spolehlivosti je metodicky rozdělena do těchto oblastí:
-
plánování realizace produktu,
-
procesy vztahující se k zákazníkovi,
-
návrh a vývoj,
-
nakupování a smluvní subdodávky,
-
výroba a poskytování služeb,
-
řízení monitorovacích a měřicích zařízení.
Dále popíšeme detailně požadavky, úkoly a jednotlivé činnosti ve
výše vyjmenovaných oblastech odpovědnosti vedení organizace v rámci systému
managementu spolehlivosti.
-
Plánování realizace produktu
Organizace má plánovat a vyvinout proces ovlivňující
spolehlivost, který je konzistentní s cíly nebo se specifikací produktu. V
každé etapě životního cyklu mají být uplatněny vhodné spolehlivostní činnosti.
Tyto činnosti mají být sloučeny s ostatními prvky procesů vývoje a výroby
produktu a s ostatními provozními činnostmi organizace, aby se vypracoval soudržný pracovní plán projektu. Rozsah a obsah plánu
spolehlivosti se má řídit konkrétními potřebami projektu. Do tohoto obsahu
se zahrnují specifická omezení a kritičnost spolehlivostních aplikací
aktuálního produktu. Při plánování realizace produktu má organizace v případě
potřeby určit:
-
cíle spolehlivosti pro daný produkt,
-
metody a procesy, které se mají použít, aby byly
tyto cíle spolehlivosti splněny,
-
nutnost stanovit specifické procesy ovlivňující
spolehlivost v důsledku technologických a aplikačních omezení,
-
metody ověřování a validace a příslušná kritéria
pro hodnocení spolehlivosti produktu a pro jeho přejímku,
-
nutnost dokumentace a záznamů o spolehlivosti.
Při plánování realizace produktu ohledně spolehlivosti se používá základní struktura životního cyklu stanovená v procesu
managementu spolehlivosti.
V rámci životního cyklu produktu jsou popsány různé
etapy zahrnující celou dobu života produktu. Životní cyklus produktu
lze použít k vymezení cílů, výstupů, procesů a jiných časově závislých
znaků důležitých pro spolehlivost produktu v každé etapě jeho životního cyklu.
Rozčlenění na vymezitelné etapy životního cyklu produktu může usnadnit
management produktu v rámci jeho realizace. V každé kritické etapě je možné
učinit investiční rozhodnutí a nasadit zdroje a začlenit je do procesu
obchodního managementu. Data o spolehlivosti posouzená během každé etapy
životního cyklu produktu mohou představovat zásadní informace nutné pro
rozhodnutí managementu, která podporují důvody pro pokračování v projektu a
umožňují zjistit nutnost zlepšení.
Životní cyklus produktu pomáhá zaměřit se na časově závislé
problémy spolehlivosti v každé etapě života produktu: v etapě koncepce,
vývoje, výroby, instalace, provozu a údržby a v etapě vypořádání.
Stanovení cílů programu spolehlivosti je
na zodpovědnosti managementu. V plánu spolehlivosti je nastíněna posloupnost
spolehlivostních činností souvisejících s plánem realizace produktu a
přizpůsobených tak, aby byly splněny specifické potřeby produktu. Při vytváření
plánu spolehlivosti se má uvážit:
-
stanovení specifických spolehlivostních potřeb a
očekávání trhu nebo zákazníka,
-
stanovení, jak a v jakém prostředí se bude produkt
používat,
-
stanovení základních procesů a stanovení priorit
při časovém uplatňování úkolů programu spolehlivosti, aby byly splněny
požadavky trhu nebo specifické potřeby zákazníka,
-
zajištění prostřednictvím procesů ověřování a
validace, že jsou tržní cíle a potřeby zákazníka plněny,
-
získávání příslušných dat o spolehlivosti pro
záznamy o jakosti pro usnadnění neustálého zlepšování.
-
Procesy vztahující se k zákazníkovi
Organizace má zajistit, aby byly stanoveny cíle
spolehlivosti a aby byla posouzena schopnost organizace tyto cíle
splnit. Má proběhnout proces přezkoumání spolehlivosti a má dojít k
přezkoumání ve specifických etapách životního cyklu produktu, aby se usnadnilo hodnocení a přejímka produktu. Pro splnění těchto úkolů má organizace
určit:
-
ve spolupráci se zákazníkem potřeby a cíle
spolehlivosti odrážející tržní nebo obchodní strategii,
-
zákonné požadavky a požadavky předpisů, které
upravují používání a aplikace produktu,
-
očekávané podmínky konečného používání a prostředí ovlivňující spolehlivost produktu.
Záznamy o spolehlivosti mají být udržovány pro validaci a přejímku produktu. Příslušné informace spojené se
spolehlivostí produktu mají být včas sděleny zákazníkovi. Pro řešení
problémů a neustálé zlepšování má být přezkoumána zpětná vazba spolehlivostních problémů od zákazníka. Zákazníci mají být upozorněni na
jakékoliv plánované přerušení týkající se produktu.
-
Návrh a vývoj
Organizace má plánovat a řídit činnosti návrhu a vývoje
ovlivňující spolehlivost produktu. Vstupy a výstupy návrhu mají být přezkoumávány a hodnoceny a záznamy mají být udržovány. Změny či modifikace návrhu mají být řízeny. Spolehlivostní problémy, které
mají dopad na výrobu, na servisní operace, zajištěnost údržby a vypořádání
(likvidaci) produktu nebo na případné jeho opakované použití, mají být identifikovány, dokumentovány a co nejdříve vyřešeny. Pokud je to možné
a vhodné, má být iniciováno posuzování rizika projektu a analýza nákladů
životního cyklu, aby bylo zajištěno, že je spolehlivost optimalizována vzhledem k daným omezením vyplývajícím z nákladů
životního cyklu.
V etapě návrhu a vývoje je velmi důležité přizpůsobení jako proces volby těch úkolů z množiny v úvahu přicházejících úkolů, které jsou
důležité ke splnění specifického cíle projektu. Pro efektivní uplatnění má být program spolehlivosti přizpůsoben tak, aby splnil potřeby specifické
aplikace. Cílem přizpůsobení je optimalizovat rozvržení zdrojů pro
spolehlivost. Při procesu přizpůsobení se mají zvolit specifické úkoly
programu spolehlivosti příslušné pro danou etapu životního cyklu produktu
nebo projektu – viz tabulku.
Tabulka souvislosti etap životního cyklu s použitelnými
prvky a úkoly programu spolehlivosti. Vysvětlivky: C&D – koncepce a
stanovení požadavků; D&D – návrh a vývoj; MFG – výroba; INS – instalace;
O&M – provoz a údržba; DIS – vypořádání:
Pro etapu návrhu a vývoje je dále důležité řídit
procesy přizpůsobení výše nabízených prvků programu spolehlivosti v tabulce
pro konkrétní systémy (produkty), přičemž k procesům přizpůsobení patří:
-
zjištění prostředí projektu, které odráží politiku
a strukturu organizace,
-
analýza jednotlivých článků smlouvy, znaků a cílů,
které možná bude obtížné realizovat a dodat,
-
způsobilost a zdroje nutné a skutečně dostupné pro
uplatnění projektu,
-
stanovení specifické etapy či specifických etap
životního cyklu použitelných v projektu,
-
stanovení znaků týkajících se produktu, jako jsou
význačné rysy a funkce produktu, historie spolehlivosti obdobných produktů,
zamýšlený konec užívání produktu a předpokládané prostředí při použití,
-
volba použitelných prvků programu spolehlivosti (viz tabulku) a úkolů příslušných pro specifické identifikované etapy životního
cyklu,
-
zjištění procesů životního cyklu systému, které
…