dnes je 29.3.2024

Input:

Příklady k revizi normy ISO 9001:2015 - určení procesů

4.2.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.72
Příklady k revizi normy ISO 9001:2015 – určení procesů

Ing. Monika Becková

Čl. 4 Kontext organizace

Odst. 4.4 Systém managementu kvality a jeho procesy

Požadavek normy:

Organizace musí (ve stručnosti) určit:

  • procesy;

  • vstupy a výstupy;

  • posloupnost a vzájemné působení;

  • kritéria a metody včetně měření, příslušné ukazatele výkonnosti;

  • potřebné zdroje;

  • odpovědnosti a pravomoci;

  • rizika a příležitosti (na základě rozsahu QMS, interních a externích aspektů a požadavků zainteresovaných stran), a musí plánovat a implementovat vhodná opatření pro jejich řešení;

  • metody pro monitorování, měření a hodnocení procesů;

  • příležitosti pro zlepšování.

Příklady určení procesů a jejich vzájemných vazeb:

Proces = soubor vzájemně souvisejících nebo vzájemně působících činností, které přeměňují vstupy na výstupy (přičemž výstup z jednoho procesu je obecně vstupem do jiného navazujícího procesu).

Příklad dokumentu: Mapa procesu se slovním vymezením

Pozn.: dále uvedený výtah z dokumentované informace "Řízení procesů" představuje jednu z možností, jak výše uvedené požadavky v oblasti určení procesů definovat. Směrnice zahrnuje všechna ustanovení čl. 4.4 normy ISO 9001:2015, a to jednak formou mapy procesu, jednak slovní specifikací.

Pro zjednodušení je součástí směrnice výčet všech procesů v organizaci, ale podrobná slovní specifikace je uvedena jako příklad pouze pro jeden z nich – proces P 7 – "Doprava a logistika".

Příklad 1 dokumentovaná informace "Řízení procesů":

 
ŘÍZENÍ PROCESŮ SQ - 02
Zpracoval: Přezkoumal: Schválil: Datum: Revize č.:

Účelem dokumentu je:

  • určení rozhodujících procesů potřebných pro systém managementu kvality ve společnosti "CCC s.r.o." a jejich vzájemné návaznosti;

  • stanovení plánů těchto procesů, v nichž jsou určeny vstupy, výstupy, řídicí metody, potřebné zdroje, způsob a kritéria monitorování a měření procesních kroků, jejich logické návaznosti, kriteria přijatelnosti s uvedením cíle kvality tak, aby bylo naplněno hlavní poslání společnosti, kterým je poskytování služeb a plnění potřeb a požadavků zákazníků;

  • stanovení zásad pro řízení procesů a jejich trvalého zlepšování.

OZNAČENÍ PROCESU NÁZEV PROCESU VLASTNÍKPROCESU KRITÉRIA HODNOCENÍ
P1 Plánování Ředitel splnění strategického plánu, investičního plánucertifikát kvality
P2 Řízení Ředitel obratziskpočet neshod při kontrolách
P3 Monitoring Manažer kvality měsíční KPI splnění ročního programu auditů
P 4 Služby zákazníkům Vedoucí provozu spolehlivost dodávkypočet reklamací
P 5 Nákup Vedoucí provozu spolehlivost dodávkypočet reklamací na dodavatele
P 6 Skladování Vedoucí provozu stav zásobinventura skladupočat závad při kontrolách
P 7 Doprava a logistika Vedoucí dopravy a logistiky hmotnost přepraveného zbožívytíženost vozidelvčasnost dodávkyspolehlivost dodávky
P 8 Infrastruktura Vedoucí provozu splnění plánu údržby, opravdostupnost (bezporuchovost) zařízení
P 9 Lidské zdroje Personalistka splnění plánu vzdělávánísplnění plánu školenídostupnost lidských zdrojů


Slovní specifikace procesu P7 – Doprava a logistika

Cíl procesu:

Cílem tohoto procesu je plynulé zajištění dopravy dle objednávek zákazníka, platných právních předpisů, technických norem, směrnic, pracovních postupů, dopravních a přepravních předpisů. Cílem procesu je zejména nakládka a doprava zboží ze skladu k zákazníkovi.

Vlastník procesu:

  • Vedoucí dopravy a logistiky

Oblast působnosti:

  • Usek dopravy a logistiky

Vstupy procesu:

  • Nakládkový list

  • Požadavky zákazníka

  • Smluvní vztahy s dodavateli

  • Dopravní a přepravní předpisy

Výstupy procesu:

  • Nakládka zboží

  • Realizovaná přeprava

  • Faktura

  • Požadavky na zdroje

Návaznosti procesu

  • Tomuto procesu předcházejí činnosti procesů: P6, P8, P9

  • Na tento proces navazují činnosti procesů: P3, P8, P9

Potřebné zdroje:

  • Personální (řidiči, dispečer, disponent)

  • Technické (přepravní prostředky)

  • Informační a komunikační technologie (informační systém)

Činnosti:

Hlavní činnosti prováděné v rámci realizace procesu jsou:

  • Naplánování tras

  • Nakládka

  • Doprava

  • Vykládka

  • Vytěžování vozidel (využití zpátečních cest)

  • Monitoring prostředí (teplota)

  • Monitoring nákladů

  • Monitoring stavu vozidel

  • Dodržování předpisů (evidence doby řízení – AETR)

Dokumentace:

Činnosti, prováděné v rámci realizace tohoto procesu, jsou řízeny následujícími
dokumenty:

  • Příručka kvality

  • Dopravní řád

Záznamy:

O činnostech realizovaných

Nahrávám...
Nahrávám...