Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Neshoda (z pohledu normy ČSN EN ISO 50001)

19.6.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Neshoda (z pohledu normy ČSN EN ISO 50001)

RNDr. Tomáš Chudoba

Neshoda je dle definice uvedené v textu normy „nesplněním požadavku”. Jde o poněkud lakonické tvrzení.

V rámci systému managementu hospodaření s energií, bereme-li v úvahu pouze „energetické”, nikoliv „systémové” neshody, mohou být neshodami například tato zjištění:

  • není prováděno měření spotřeby energie, která je z hlediska celkové energetické bilance významnou oblastí spotřeby;

  • není provedeno a pravidelně opakováno energetické přezkoumání;

  • nejsou stanoveny hranice systému;

  • nejsou definovány a pravidelně přezkoumávány ukazatele energetické náročnosti;

  • nejsou definovány nebo jsou nedostatečně definovány energetické cíle a energetické cílové hodnoty.

Všimněte si, že neshodou není (nemusí být) zjištění odchylky (anomálie) změřené spotřeby od hodnoty očekávané.

Nebudeme se v tomto textu zabývat neshodami, které vznikají i v jiných, sesterských systémech řízení (ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001). Jde typicky o tyto neshody:

  • není jmenován představitel vedení;

  • nejsou prováděna pravidelná školení;

  • interní komunikace neprobíhá v souladu se stanovenými mechanismy;

  • není prováděno přezkoumávání systému;

  • záznamy o měření výkonu systému nejsou dostatečně průkazné;

  • nejsou vyvozovány závěry ze zjištění během interních auditů;

  • a tak podobně.

Některé typické „energetické” neshody jsme zmínili výše v textu. Všimněme si však nyní pojmů neshodaanomálie (odchylka).

Neshoda je nesplněním požadavků systému. Například:

  • vůbec není prováděno měření;

  • není specifikován měřicí plán;

  • osoby, provádějící měření, nebyly řádně proškoleny;

  • měření je prováděno pomocí zařízení, která nesplňují metrologické požadavky.

Předpokládejme nyní, že výstupem z měření byla získána hodnota, která se nějakým způsobem odchyluje od hodnoty očekávané. Vznikla odchylka. V tuto chvíli však není možné zjistit, zda tato odchylka je či není neshodou.

Musí být provedeno vypořádání odchylky. Musí být zjištěno, proč k odchylce došlo. Příčin může být celá řada. Vybereme dvě z možných:

  1. Bylo zjištěno, že měřič energie je řádně zkalibrován, energie byla změřena dle měřicího plánu, odečet provedla proškolená osoba atd. Nebylo zjištěno žádné pochybení z hlediska systému managementu hospodaření s energií. Přesto byla zjištěna odchylka.
 
 Napište nám
 Beru na vědomí, že tento formulář neslouží pro zadávání odborných dotazů, ale pro zasílání Vašich podnětů a postřehů k fungování portálu. Pro zadávání odborných dotazů prosím používejte tento formulář. Děkujeme za pochopení.
 Děkujeme, na Váš podnět budeme reagovat do 24 hodin v rámci pracovního týdne.
Input: