dnes je 11.10.2025

Input:

Logistické náklady

29.9.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

14.4.1
Logistické náklady

Ing. Leo Tvrdoň, Ph.D., ALog., Ing. Jaroslav Bazala, Ph.D., ALog. a kolektiv autorů

Kalkulační členění nákladů rozlišuje dvě základní skupiny nákladů: přímé (jednicové) náklady a nepřímé (režijní) náklady. Přímé náklady se přímo přiřazují jednotlivým druhům výrobků. Naproti tomu režijní náklady jsou náklady společně vynakládané na celé kalkulované množství výrobků, na více druhů výrobků nebo na zajištění chodu celého podniku.

Celá řada položek logistických nákladů má charakter nákladů režijních (náklady na skladování, dopravu, manipulaci, objednávání, balení apod.). Jsou zahrnuty v režiích, které jsou málo průhledné. Pokud jsou režie vyjádřeny agregovaně jako zásobovací režie, výrobní režie, odbytová režie, správní režie, pak není zřejmé, jak jednotlivé procesy a výrobky spotřebovávají zdroje. Pro potřeby logistického řízení však potřebujeme vědět, jaký vliv na náklady má velikost velikosti dávky, způsob balení, použitý dopravní prostředek, doba trvání nastavování strojů apod.

Zásadním problémem kalkulování nákladů je tedy schopnost spravedlivého přiřazení režijních nákladů na jednici. Řeší se problém, jak je spravedlivě rozvrhnout na jednotlivé činnosti a přitom zohlednit specifika dané činnosti pro konkrétního zákazníka a konkrétní produkt (tj. nákladový objekt). Jestliže dostatečně tato specifika nezohledníme, pak některé typy produktů budou cenově nadhodnoceny (a tedy na trhu se budou jevit jako málo konkurenčně schopné), jiné budou cenově podhodnoceny a stanou se ztrátovými.

Příklady důsledků nesprávného přiřazení režijních nákladů

  • Typickým logistickým nákladem režijního charakteru jsou náklady na objednávání materiálu, neboť nákupčí má na starosti více nakupovaných položek a je odměňován měsíčním platem. Náklady na objednávání se budou lišit kupříkladu podle toho, jestli materiál má standardní charakter, a tedy se běžně objednává pro různé produkty, anebo jde o speciální materiál, který je potřeba objednat individuálně. Jestliže tento rozdíl nezohledníme a mzdu nákupčího rozvrhneme podle počtu objednávek, pak standardně objednávané materiály budou nesprávně zatíženy vyšší režií.

  • Náklady na dopravu jsou často do ceny produktu zakalkulovány jednotnou částkou bez ohledu na překonávanou vzdálenost. Doprava k nejvzdálenějším zákazníkům je pak ztrátová, zatímco bližší zákazníci jsou zatíženi náklady, které nesouvisejí s jejich dodávkou.

Fixní a variabilní náklady

Pro logistické rozhodování je klíčovou záležitostí rozlišovat nákladové položky z hlediska jejich fixního a variabilního charakteru. V logistických úlohách musíme rozlišovat fixní a variabilní náklady nejen vzhledem k celkovému objemu produkce, nýbrž také v závislosti na jinak vyjádřených logistických kategoriích. Jde o závislost nákladů na velikosti dávky (výrobní, dopravní, manipulační apod.), na počtu dávek, na objemu zásob apod.

Např. náklady na nastavení stroje jsou fixními ve vztahu k velikosti jedné výrobní dávky, avšak variabilními vzhledem k počtu dávek za určité období.

Přehled položek logistických nákladů

Položky logistických nákladů
Náklady na organizování a řízení toku:
  • - na vystavování objednávek materiálu,
  • - na správu a řízení zákaznických objednávek,
  • - na plánování a řízení výroby,
  • - na řízení zásob apod.
Náklady na uskutečňování toku:
  • - na dopravu,
  • - na uskladňování a vychystávání,
  • - na překládku,
  • - na manipulaci,
  • - na seřizování, nastavování apod.
Náklady na držení zásob surovin a materiálů, nedokončené výroby, hotových výrobků:
  • - náklady ušlých příležitostí vyplývající z vázanosti kapitálu v zásobách,
  • - náklady na skladování,
  • - náklady spojené s rizikem.
Náklady vyvolané nedostatečnou úrovní logistických služeb:
  • - na přesčasovou práci a nestandardní dopravu při hrozícím zpoždění,
  • - na dodatečné dodávky,
  • - na sledování částečně splněných dodávek,
  • - na přerušení výroby při nedostatku materiálu,
  • - na penále při zpoždění,
  • - ušlé nákupní slevy při mimořádném shánění materiálu apod.

Obdobně to platí pro vztah mezi náklady na vystavení objednávky a objednávaným množstvím.

V dopravě jsou fixními náklady vzhledem k objemu přepravy například náklady na dálniční známky, na havarijní pojištění, odpisy vozidel,

Nahrávám...
Nahrávám...