5.3.2
Koncepce celkových nákladů
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Koncepce celkových nákladů je klíčem k efektivnímu řízení
logistického procesu. Podnik by se v tomto smyslu neměl zaměřovat na jednotlivé
izolované logistické činnosti, ale měl by se pokoušet redukovat celkové
náklady logistických činností. Snížení nákladů v jedné oblasti, například
přepravy, může vyvolat zvýšení nákladů na udržování zásob, a to z důvodů
pokrytí delší doby přepravy nebo zajištění se z důvodů nespolehlivosti
přepravy.
NahoruHlavní položky logistických nákladů
Management by se měl zabývat důsledky svých rozhodnutí pro všechny
položky či kategorie nákladů logistiky. Šest základních nákladových
položek pokrývá 14 hlavních logistických činností. Pro lepší
pochopení koncepce celkových nákladů si stručně popíšeme obsah jednotlivých
logistických činností.
NahoruLogistické činnosti
Níže jsou vyjmenovány hlavní činnosti, které jsou nezbytné pro
realizaci hladkého toku produktů z místa vzniku do místa jejich spotřeby. Tyto
aktivity můžeme považovat za součást obecného logistického procesu:
-
zákaznický servis,
-
prognózování/plánování poptávky,
-
řízení stavu zásob,
-
logistická komunikace,
-
manipulace s materiálem,
-
vyřizování objednávek,
-
balení,
-
podpora servisu a náhradní díly,
-
stanovení místa výroby a skladování,
-
pořizování/nákup,
-
manipulace s vráceným zbožím,
-
zpětná logistika,
-
doprava a přeprava,
-
skladování.
I když ne všechny tyto činnosti musejí v podnicích nutně spadat do
kompetence útvarů logistiky, je zjevné, že všechny významně ovlivňují
logistický proces jako celek.
NahoruZákaznický servis
Zákaznický servis lze definovat jako "filozofii orientace na
zákazníka, která spojuje a řídí všechny složky napojení na zákazníka v rámci
stanoveného poměru nákladů a poskytovaných služeb“. Zákaznický servis je
výstupem logistického systému. Měl by zprostředkovat přesun správného produktu
ke správnému zákazníkovi na správném místě, ve správném stavu, ve správné době
a při co možná nejnižších celkových nákladech. Dobré služby podporují spokojenost zákazníků, která je zase výstupem celkového marketingového procesu.
NahoruPrognózování/ plánování poptávky
V praxi máme řadu typů prognóz poptávky. Marketing předvídá poptávku
zákazníků na základě odhadu účinku podpory prodeje, cen, konkurence atd. Výroba
předvídá výrobní požadavky na základě marketingových prognóz prodeje a běžného
stavu zásob. Logistika je do procesu prognózování začleněna tak, že se podílí
na odhadech množství potřebných pro objednávku od dodavatelů, prostřednictvím
útvaru nákupu, a na odhadech množství příslušných výrobků, které by měly být
přepraveny nebo být k dispozici podle jednotlivých trhů, na které podnik dodává
své zboží. V některých podnicích může být dokonce logistika zdrojem plánu pro
výrobu. Logistika proto musí být v úzkém kontaktu jak s marketingovým
prognózováním, tak s výrobním plánováním. Prognózování je velmi složitý
problém, protože se zde vzájemně ovlivňuje mnoho funkcí a proměnných
vstupujících do procesu prognózy.
NahoruŘízení stavu zásob
Řízení stavu zásob má za cíl udržovat takovou úroveň zásob, aby bylo
dosaženo vysoké úrovně zákaznického servisu při současném dosažení přijatelných
nákladů na udržování zásob, které zahrnují kapitál vázaný v zásobách,
variabilní skladovací náklady a náklady na zastarávání zboží. Tyto náklady se
mohou pohybovat v rozmezí od 14 % až do více než 50 % hodnoty zásob v ročním
vyjádření. S rostoucími vysokými náklady, spojenými s těmi položkami, které
rychle zastarávají (jako high-tech zboží, automobily či sezonní zboží), se dnes
zvyšuje i zaměření většiny podniků na řízení stavu zásob.
NahoruLogistická komunikace
Hlavními současnými trendy v komunikaci je rapidní nárůst její
komplexnosti, automatizace a rychlosti. Logistika se v rámci svého
komunikačního procesu dotýká široké řady funkcí a organizací. Při logistické
komunikaci tedy jde zejména o tyto vztahy:
-
podnik a jeho dodavatelé a zákazníci,
-
hlavní funkce/útvary podniku, jako jsou logistika, technické
útvary, účetnictví, marketing a výroba,
-
různé logistické aktivity mezi sebou,
-
různé aspekty jednotlivých logistických aktivit, např.
koordinace skladování materiálu, zásob ve výrobě a hotových výrobků,
-
různé články logistického řetězce, tj. včetně zprostředkovatelů,
druhotných zákazníků nebo dodavatelů, kteří nemusejí být v přímém kontaktu s
podnikem.
Dnes je komunikace klíčem k efektivnímu fungování prakticky všech
systémů. V logistice to platí dvojnásob, ať jde o distribuční systém určitého
podniku, anebo o širší zásobovací řetězec. Správná úroveň komunikace uvnitř
systému tvoří základ konkurenční výhody podniku. Úspěch současné maloobchodní
sítě supermarketů lze zčásti přičíst právě modernímu počítačovému komunikačnímu
systému, který dodavatelům pravidelně dodává informace o realizovaných
prodejích. Dodavatelé jsou tak schopni plánovat svoji výrobu na základě
aktuálních informací o poptávce a následně pak dodávají jednotlivým prodejnám
včas přiměřené množství zboží.
NahoruManipulace s materiálem
Manipulaci s materiálem lze považovat za velmi širokou oblast, která
pokrývá v podstatě všechny aspekty pohybu či přesunu surovin, zásob ve výrobě a
hotových výrobků v rámci podniku nebo skladu podniku. Je zřejmé, že taková
manipulace a pohyb materiálu vyvolává vždy určité náklady, ale na druhé straně
se nepodílí na navýšení přidané hodnoty pro danou položku. Je proto naší snahou
při řízení toku materiálu co nejvíce minimalizovat manipulaci s materiálem
všude tam, kde je to jen možné. Jde zejména o minimalizaci přepravních
vzdáleností, minimalizaci úzkých míst, minimalizaci stavu zásob a minimalizaci
ztrát, které vznikají plýtváním, špatnou manipulací, krádežemi a poškozením.
Při pečlivé analýze a řízení toku materiálu můžeme ušetřit značný objem
nákladů.
NahoruVyřizování objednávek
Podnikový proces vyřizování objednávek představuje systém, který
slouží podniku k přijímání objednávek od zákazníků, ke kontrole stavu
objednávek a návazné komunikaci se zákazníky. Systém vyřizování objednávek
slouží v konečném důsledku i k samotnému vyřízení objednávek a jejich realizaci
pro zákazníky. Součástí systému vyřizování objednávek je i kontrola stavu
zásob, kontrola kreditního limitu zákazníka, fakturace a kontrola stavu
pohledávek. Systém vyřizování objednávek představuje velmi širokou a většinou
dobře automatizovatelnou oblast. Vzhledem k tomu, že doba cyklu objednávky je
klíčovým styčným bodem zákazníků a daného podniku, může mít velký vliv na to,
jak zákazníci vnímají úroveň kvality služeb podniku, a tím i na spokojenost
zákazníků. Životní cyklus objednávky představuje časový úsek, který počíná
okamžikem, kdy zákazník podá objednávku, a končí okamžikem, kdy zákazník má
objednané zboží "na stole“. Zkrácení životního cyklu objednávky
racionalizačními opatřeními v oblasti výroby je obvykle zanedbatelné a navíc
nákladné. Mnohem efektivnější je hledat úspory v procesu organizace příjmu
objednávek. Tato opatření bývají zpravidla efektivní a ne tak nákladná. Z
těchto důvodů podniky dnes ve zvýšené míře přecházejí k progresivním metodám
vyřizování objednávek, jako je elektronická výměna dat (Electronic Data
Interchange, EDI) a elektronický převod peněz (Electronic Funds Transfer, EFT),
které urychlují celý proces a zvyšují přesnost a efektivitu.
NahoruBalení
Obal má velký význam jednak jako forma reklamy/marketingu a jednak
pro ochranu a uskladnění z logistického hlediska. Obal zpravidla navíc nese
významné informace, které je nutno sdělit zákazníkovi. Estetické provedení
obalu může navíc upoutat pozornost kupujícího. Z logistického hlediska pak obal
poskytuje ochranu zboží během jeho uskladnění a přepravy a s nimi spojené
manipulace. Tento faktor nabývá na významu zejména v případě přepravy na velké
vzdálenosti, kdy se kombinují různé druhy dopravy, např. v mezinárodní
přepravě. Pokud je balení vhodně navrženo vzhledem k manipulaci a skladování,
může být důležitým faktorem, který usnadňuje přesuny zboží a jeho
uskladnění.
NahoruPodpora servisu a náhradní díly
Logistika podporuje výrobu tím, že zabezpečuje pohyb vstupních
surovin nebo materiálu, zásob ve výrobě a hotových výrobků. Mimo to je
zodpovědná i za poskytování poprodejního servisu. Tato činnost zahrnuje např.
dodávky náhradních dílů dealerům, uskladnění odpovídajícího množství náhradních
dílů, transfer vadných nebo špatně fungujících produktů od zákazníků do podniku
nebo rychlou odezvu na požadavky na opravy. Výpadky vyvolané čekáním na opravu,
které mají za následek zastavení nebo opoždění výroby u zákazníka, mohou
vyvolat zejména na průmyslových trzích velké ztráty.
NahoruVýběr místa výrobního závodu a skladu
Výběr lokality pro výrobu a skladovací kapacity patří mezi zásadní
strategická rozhodnutí, která ovlivní nejen náklady na dopravu surovin určených
pro výrobu a náklady na přepravu hotových výrobků z podniku, ale ovlivní i
úroveň zákaznického servisu a na tomto výběru závisí i délka životního cyklu
objednávky. Mezi faktory, které bereme v úvahu, patří např. rozmístění
zákazníků, dodavatelů, dostupnost dopravních služeb, dostupnost kvalifikovaných
pracovníků s přijatelnými mzdovými požadavky, možnost spolupráce se státní
správou apod.
NahoruPořizování/nákup
S růstem požadavků na zajišťování zboží a služeb z vnějších zdrojů
hraje funkce pořizování těchto zdrojů stále významnější roli. U většiny
průmyslových odvětví platí, že vynakládají 40–60 % svých příjmů na pořízení
materiálů a služeb z vnějších zdrojů. Pořizování lze definovat jako nákup
materiálů a služeb od externích organizací s cílem podpory veškerých operací
firmy od výroby po marketing, prodej a logistiku. Místo obecnějšího termínu
"pořizování“ se někdy používají termíny "nákup“,
"zásobování“, "řízení zásobování“ a celá řada dalších. Tyto pojmy
však vždy zahrnují takové činnosti jako výběr dodavatelů, jednání o ceně,
dodacích podmínkách a množstvích a vyhodnocení kvality dodavatele. Pokud si
organizace vytvoří dlouhodobé vztahy s několika klíčovými dodavateli, roste
význam pořizování a jeho možný přínos z hlediska rentability podniku.
NahoruManipulace s vráceným zbožím
Jde o opačný materiálový tok. K vracení zboží dochází z různých
důvodů. Zákazníkovi vznikne např. problém s funkční způsobilostí daného
produktu nebo zákazník jen prostě změní názor. Jde o složitý proces, protože
většinou jde o manipulaci s malým množstvím zboží směrem zpět od zákazníka,
zatímco podnik je zvyklý manipulovat s velkým objemem zboží směrem k
zákazníkovi. Mnoho logistických systémů má problém tento typ pohybu zboží
zvládnout. Náklady jsou…