Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Funkce obchodu spočívá ve vykonávání všech činností spojených s
oběhem zboží (logistikou).
Ve světě jsou obecně uznávány tři základní funkce obchodu, které se
dají dále podrobněji rozvést do řady dílčích činností. Těmito funkcemi je
funkce překlenovací, uspokojování potřeb a aktivizující funkce.
-
Překlenovací funkce zahrnuje překonání limitů místních
podmínek výroby, sortimentních disproporcí a časového nesouladu mezi časem
výroby a spotřeby.
-
Funkce uspokojování potřeb spočívá ve vytvoření
optimálních nákupních podmínek.
-
Aktivizující funkce představuje celý systém
marketingových činností, tvořený obchodními firmami, výrobci a reklamními
agenturami, jejichž snahou je určení směru budoucí poptávky.
Základní funkce obchodu:
ad 1)
-
Místní podmínky výroby mohou být ovlivněny přírodními a
ekonomickými podmínkami:
-
přírodní podmínky jsou dány zdrojem surovin, klimatickými
podmínkami apod.,
-
ekonomické podmínky jsou ovlivněné technickou úrovní výroby,
specializací výroby, koncentrací výroby a organizací trhu.
-
Sortimentní disproporce vznikají diferencemi ve výrobních
podmínkách:
-
Rozdíl mezi časem výroby a spotřeby vzniká odděleností
výrobních subjektů a pravidelně rozloženou spotřebou, mezi výrobou zboží a jeho
sezonní spotřebou:
ad 2) Funkce uspokojování potřeb je zabezpečována
bezprostředním stykem se spotřebitelem (zejména na úrovni maloobchodu). Je
třeba poznávat potřeby zákazníků co do místa, velikosti, sortimentu a
kvalitativních parametrů a snažit se pochopit jejich motivaci nákupního chování
i preference konkrétních způsobů prodeje.
Vytvořit optimální nákupní podmínky pro uspokojování potřeb
zákazníků lze: