16.5.3
Další příklady identifikace neshod, jejich klasifikace a způsoby
jejich řešení
Ing. Monika Becková
NahoruNESHODA
NahoruDruhy neshod
To, že mohou existovat dva různé základní druhy neshod, víme.
V každé organizaci, to může být:
-
neshoda v procesu,
-
neshoda produktu;
ale také to může být
-
neshoda zjištěná objednatelem (což je vlastně už reklamace),
-
neshoda zjištěná dodavatelem (kterou však ve většině případů
zaznamenává zaměstnanec dané výrobní organizace);
a každá tato neshoda může být buď
-
systémová, nebo
-
nesystémová.
U neshody je také vhodné hodnotit její významnost:
ale také je nezbytné určit, zda je definovaná neshoda
-
přímá (vznikla, objevila se a týká se daného útvaru), či
-
nepřímá (objevila se na jednom útvaru, ale fakticky se týká
útvaru jiného - ten zajistí i nápravu či nápravné opatření);
anebo nemusí jít přímo o neshodu, ale o tzv.
V následujícím textu se budeme na konkrétních praktických případech
podrobně věnovat jednotlivým druhům možných neshod a podrobně si popíšeme, co
si pod kterou neshodou konkrétně představit, a také, jak se s ní úspěšně
vypořádat, a to nejen ke spokojenosti zákazníka, ale také zaměstnanců a v
neposlední řadě také samotné společnosti.
NahoruNeshoda v procesu
V téměř každé fungující organizaci, založené proto, aby vytvářela
zisk, funguje určitý výrobní proces (ať již rozsáhlý, nebo jednoduchý),
zaměřený na realizaci konečného produktu.
Pod pojmem produkt si samozřejmě můžeme představit jak hotový
funkční výrobek (sloužící k naší potřebě, jako např. automobil, fén či jiné
funkční věci), tak i poskytování různých druhů služeb (různé průmyslové
servisní organizace či poskytování služeb veřejnosti...).
Kromě procesu zaměřeného na konečný produkt však valná většina
větších společností disponuje i řadou dalších podpůrných procesů, které jsou
nutné pro dobré, bezproblémové, kvalitní fungování procesu hlavního - což je
proces výrobní.
V každém z těchto PROCESŮ (ať již v hlavním, nebo podpůrném) může
nastat situace, kdy dojde k identifikaci vzniklé NESHODY.
Kvalitní a hlavně včasné identifikování vzniklé neshody v procesu je
pro organizaci velice důležité.
Ať se již neshoda v procesu identifikuje v rámci prováděných
plánovaných interních či externích auditů, nebo ať je tato neshoda
identifikována v rámci neplánovaných kontrol, či je zaznamenána nezávisle
zaměstnancem organizace, může každá tato neshoda procesu být systémová, či
nesystémová a zároveň závažná, či nezávažná.
A v souvislosti s odhalením může jít i o neshodu přímou, či
nepřímou.
Příklad způsobu definování systémové neshody:
-
absence nebo nečinnost postupu, vyžadovaného jako součást
systému řízení,
-
zavedený systém ve společnosti není dostatečně
dokumentován,
-
dobře popsaný systém není v organizaci dostatečně
implementován,
-
mnoho nesystémových neshod stejného druhu.
Příklad způsobu definování nesystémové neshody:
Proto, abychom si mohli udělat dobrý přehled, co si pod čím
konkrétně představit, ukážeme si jednotlivou identifikaci na konkrétním
příkladě.
Představme si společnost, která se zabývá poskytováním
průmyslových služeb - servisní organizaci, např. provádí údržbu strojního
zařízení.
Konkrétně například zákazník používá stroje pro výrobu svých
konečných produktů, na kterých servisní organizace pravidelně provádí
údržbu.
NahoruUrčení neshod
V rámci interního plánovaného auditu auditoři organizace zjistí, že
při údržbě stroje zákazníka zaměstnanci organizace nepostupovali přesně podle
schváleného pracovního postupu, stanoveného pro tento druh údržby.
To, že nebyl dodržen schválený pracovní postup, je jasná neshoda v hlavním (výrobním) procesu.
Pro určení toho, zda jde o neshodu systémovou, či nesystémovou, je
zapotřebí zjistit, jestli byl tento postup ojedinělý, anebo naopak jestli
zaměstnanci daný stanovený postup nedodržují ani v jiných realizovaných
zakázkách.
To znamená, že pouze odhalením této jedné neshody proces nekončí a
je nezbytné zabývat se i souvisejícími dalšími obdobnými činnostmi - dalšími
konkrétními zakázkami.
V případě prokázání ojedinělosti je tato neshoda hodnocena jako nesystémová. Avšak v případě, že by se prokázalo, že zaměstnanci
nedodržují stanovený schválený postup ve více případech, šlo by už o neshodu
SYSTÉMOVOU, protože jde o permanentní nedodržování schválené dokumentace.
Co se týká významnosti výše popsané konkrétní neshody, je zapotřebí
detailně přezkoumat odklon a závažnost tohoto odklonu od stanoveného
schváleného postupu. Míru odklonu určuje to, zda tento odklon ovlivnil celkový
výsledek provedené práce (údržba stroje) - splnění požadavků zákazníka, či
nikoli.
Příklad způsobu definování významné neshody:
-
neshoda s přímým negativním vlivem na zákazníka, popř.
ohrožující životní prostředí nebo bezpečnost či zdraví zaměstnanců,
-
hrubé porušení interní dokumentace či právních předpisů.
Příklad způsobu definování nevýznamné neshody:
Buďme i nyní konkrétní a použijme znovu výše uvedený praktický
příklad.
V případě, že zaměstnanci nedodrželi stanovený postup, ale to
neovlivnilo celkový výsledný efekt, tzn. před předáním konečného díla
zákazníkovi se všemi předepsanými zkouškami a testováním ověřila konečná
funkčnost a prověřilo se, že všechny požadavky (předpokládané i stanovené)
zákazníka jsou splněny, lze tuto neshodu považovat na nezávažnou.
Avšak v případě, že kvůli nedodržení tohoto postupu může hrozit, že
požadavky konečného zákazníka nebudou na konci procesu splněny, lze tuto
neshodu hodnotit jako významnou.
NahoruNeshoda produktu
Stejně jako u neshody v procesu, lze i u neshody produktu…